Teamleader Blog Article

Prospectie: 5 tips om je klantenbestand te doen groeien

Benny Waelput Benny Waelput on 21 feb. 2014 13:27:00 in Sales & Marketing

Prospectie: 5 tips om je klantenbestand te doen groeien

Prospecteren of klanten vinden is van vitaal belang in elke salesorganisatie om het klantenbestand gezond te houden én te doen groeien. Lees de blog voor 5 nuttige tips.

Prospecteren is fun!

Heb je soms schrik om in een andere taal te communiceren? Heb je schrik om fouten te maken? Dan ben je niet alleen! Communicatie zit ingebakken in elk aspect van ons leven. We gebruiken taal om ons tegenover anderen uit te drukken. Maar omdat taal in allerlei opzichten van elkaar kan verschillen, zorgt dit soms meer dan eens voor een communicatieprobleem.

Wat is hier cruciaal? Zelfvertrouwen!

Vooral bij salesmensen is gebleken dat zelfvertrouwen één van de grootste factoren is die meespelen in het eindresultaat van hun communicatie. Zij moeten immers een boodschap kunnen overbrengen die hun prospecten kan overtuigen van hun product. Maar hoe prospecteer je nu het beste?

We geven je hieronder 5 tips mee die je kunnen helpen efficiënter en gerichter te prospecteren:

 Tip 1: Prospecteer niet op slechte dagen

Iedereen heeft wel eens een baaldag. Forceer je dan zeker niet want je jaagt potentiële klanten weg met een slecht humeur. Zo zijn regenachtige dagen te vermijden en zonnige dagen geweldig om te prospecteren.

 Tip 2: Glimlach!

Met een glimlach op je gezicht, krijg je zelf een beter gevoel als je belt en automatisch gaat je prospect dit ook aanvoelen. Je klinkt veel positiever (ook al lijkt het soms wat geforceerd).

Tip 3: Zorg voor een goed prospectiebestand

Je kan een dergelijk bestand zelf opstellen (door bijvoorbeeld industrieterreinen af te schuimen), of je kan gegevens ook aankopen via bijvoorbeeld Trendstop. Zorg dat je deze gegevens en AL jouw belmomenten goed opslaat in een systeem. Teamleader is hier bijvoorbeeld ideaal voor: bekijk de gegevens kritisch en denk goed na welk type bedrijven je belt en wie je contactpersoon is. Zo bespaar je jezelf een hoop werk.

 Tip 4: Elevator pitch        

Zorg dat je een heel goed script hebt voorbereid met jouw kernwaarden en wat je te bieden hebt. Je hebt soms maar 20 seconden om iemand te overtuigen, dus gebruik deze ook ten volle.

 Tip 5: Geef niet op!

Je zal al eens een baaldag hebben en er zullen heel wat mensen nee tegen je zeggen of onbeleefd zijn, maar geef daarom niet op. Je belt misschien gewoon op een fout moment. Je hebt iets unieks te bieden, iets waar je volledig achter staat. Bel met de volgende boodschap: ‘Ik wil jullie graag iets laten zien waarvan ik denk dat het echt interessant is voor jullie en jullie tijd waard is’. Dat ene telefoontje van die vriendelijke prospect die jouw product heel interessant vindt, maakt alles weer goed.

Geef jezelf een schouderklopje. Letterlijk!

Dit artikel is een bijdrage van taalbureau Tinc. Tinc biedt op maat gemaakte taaltrainingen aan, gericht naar de functie van de cursist(en) met de ideale docent om zo snel mogelijk resultaat te boeken. Voor meer info kan je altijd mailen naar els@tinc.eu of surfen naar www.tinc.eu.