Teamleader Blog Article

7 opvallende resultaten van #DeTijdstrijd

Jeroen De Wit - CEO Jeroen De Wit - CEO on 1-sep-2016 15:46:00 in Sales & Marketing

7 opvallende resultaten van #DeTijdstrijd

De Tijdstrijd test ondernemers over hun tijdsdruk en werk-privébalans. Dit zijn de 7 meest opvallende resultaten.

Als vier jaar Teamleader mij één ding heeft geleerd, is het dat ondernemers zichzelf wel eens voorbijlopen. De voornaamste slachtoffers daarvan? Hun gezin, hun sociaal leven, hun gezondheid - en soms zelfs hun onderneming.

Mijn ideeën omtrent de tijdsnood van ondernemers werden bevestigd door een recent onderzoek dat iVox in samenwerking met Teamleader uitvoerde: ondernemers zijn eigenlijk nooit klaar met werken. Deze infographic brengt enkele markante cijfers in beeld.

Daarom richtten we het online platform De Tijdstrijd op, met 15 vragen voor ondernemers: over hun werk-privébalans, hun weekplanning, hun momenten van reflectie.

Ook aan tientallen gevestigde ondernemers vroegen we hoe zij omgaan met hun kostbare tijd. Wie alle 15 vragen invult, krijgt van hen adviezen op maat voorgeschoteld.

De Tijdstrijd werd op maandag 22 augustus gelanceerd. Dit zijn alvast de 7 meest opvallende resultaten:

1. Bijna 1 op 4 ondernemers stelt cruciale beslissingen voortdurend uit

Meer dan 40% hakt zulke knopen op het gepaste moment door. Voor 36% kan een belangrijke beslissing niet vroeg genoeg worden genomen.

2. De Belgische ondernemer is geen netwerker

69% vindt van zichzelf dat hij/zij eigenlijk meer zou moeten netwerken. 13% ziet er zelfs het nut niet van in.

DeTijdstrijd_Resultaten_Inline1.png
3. 51% van de ondernemers heeft geen tijd om stil te staan bij mislukkingen

Dare to fail? Zeker, maar tijd om te leren van mislukkingen? Dat niet. De reden is duidelijk: de dagelijkse beslommeringen nemen veel te veel tijd in beslag.

4. 25% van de ondernemers kan hoegenaamd niet delegeren

Elke beslissing, elke handtekening, elke e-mail komt van hen… waardoor ze eigenlijk de bottleneck worden van hun eigen organisatie.

jeroenlemaire_720.jpg 

5. Privé proberen ondernemers er te zijn wanneer het telt

Al kent 11% geen privéleven, toch probeert de rest elke afwezigheid goed te maken (44%) of er te staan op de écht belangrjke momenten (45%).

DeTijdstrijd_Resultaten_Inline2.png6. “Afspraak is afspraak” is heilig voor (de meeste) ondernemers

Belgische ondernemers hechten enorm belang aan gemaakte afspraken: slechts 8% vindt zijn eigen drukke agenda een excuus om beloftes niet na te komen. De rest stelt alles in het werk om zich aan professionele beloftes te houden.

7. Ondernemers proberen hun werkweek te plannen, maar in de praktijk…

Willem Elsschot wist het al: tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Ook voor 6 op 10 ondernemers, die ondanks hun goede bedoelingen nog al te vaak gaandeweg moeten improviseren.

Wil jij de test doen om te zien hoe je er zelf voor staat? 

Wat wordt de volgende stap van jouw onderneming?