Teamleader Blog Article

Algemene voorwaarden opstellen: waarom en hoe doe je dat?

Cedric Auman Cedric Auman on 9-sep-2020 15:49:00 in Facturatie

Algemene voorwaarden opstellen: waarom en hoe doe je dat?

“Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en ga akkoord met de inhoud.” Het is wellicht de meest voorkomende leugen ter wereld. Maar als ondernemer spring je beter niet lichtzinnig met de kleine lettertjes om. Ze zijn immers juridisch bindend. Waarom en hoe je algemene voorwaarden opstelt, lees je in deze blog.

In je algemene voorwaarden som je beknopt jouw werkwijze op en wat je van de klant verwacht. Is da verplicht? Hier geen uithaal à la Franky Loosveld, maar wel een goede raad. Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar wel een aanrader.

Algemene voorwaarden belangHet belang van algemene voorwaarden

Je biedt helderheid voor je klanten. Van de betalingstermijn tot aansprakelijkheid: je algemene voorwaarden bevatten tal van praktische afspraken en spelregels. Zo kennen (potentiële) klanten jouw aanpak voor ze met jou in zee gaan.

Kom je in de problemen door een klant die de afspraken niet nakomt, dan heb je een stok achter de deur. Leidt het dispuut tot een rechtszaak, dan sta jij recht in je schoenen. Op voorwaarde dat je je algemene voorwaarden correct opstelde, natuurlijk.

Bij een gebrek aan algemene voorwaarden is de normale wetgeving van toepassing op al je offertes. Maar let op: bepaalde wetten zijn vatbaar voor interpretatie of passen gewoon niet in je kraam. Met je algemene voorwaarden cover je zaken die niet in de wetgeving zijn opgenomen of waar je – indien mogelijk – van wil afwijken. Denk bijvoorbeeld aan de betalingstermijn.

Last but not least: je wint er tijd mee. Door duidelijke algemene voorwaarden op te stellen en die bij je offerte te voegen, hoef je niet telkens te onderhandelen bij een nieuwe overeenkomst.

Tijd besparen, daar houden we van bij Teamleader. Meer zelfs: met onze software stel je in een mum van tijd offertes op, inclusief algemene voorwaarden. Hier lees je hoe dat in z’n werk gaat.

Teamleader bundelt digitale offertes met CRM en digitale facturatie in één gebruiksvriendelijke tool. Benieuwd hoe dat werkt? Probeer het 14 dagen uit, no strings attached!

3 richtlijnen voor algemene voorwaarden

Of je je algemene voorwaarden in drie zinnen neerpent of er een Proust-roman van maakt, ze moeten aan drie, euh, voorwaarden voldoen:

Ze liggen vast voor of tijdens het afsluiten van de overeenkomst. Algemene voorwaarden onder de neus van een klant schuiven nadat hij zijn (virtuele) goedkeuring geeft, is not done. Je kan op je offerte vermelden waar iemand je voorwaarden terugvindt of je voegt ze meteen toe aan je offerte. Zodra je een overeenkomst hebt, zijn de algemene voorwaarden van toepassing.

Hoe spitsvondig je je algemene voorwaarden ook formuleert, ze moeten duidelijk zijn. Dus geen ‘De betaling dient telkens twee weken voor de volle maan te gebeuren, op straffe van een geldboete ter waarde van 3 galjoenen en 7 zilveren sikkels.’ Bij dubbelzinnige interpretaties of tegenstrijdigheden geldt de meest voordelige invulling voor je klant. Daarnaast moeten de voorwaarden ook letterlijk leesbaar zijn: een duidelijk lettertype en grootte dus.

Leg de nodige redelijkheid aan de dag. Torenhoge schadevergoedingen of nalatigheidsintresten zijn uit den boze. De wet eist namelijk evenwichtigheid. Vindt een rechter je voorwaarden onredelijk, dan kan hij die naar de prullenbak verwijzen.

HQ_Blog_HowToWriteCorrectTermsOfUse_inline 2@2xKopiëren of zelf opstellen?

Klakkeloos de algemene voorwaarden van een concurrent overnemen is verleidelijk, maar een no-go. Iedere onderneming is immers anders. Wel kan je je baseren op de voorwaarden van gelijkaardig bedrijf en die – in samenspraak met een jurist of boekhouder – afstemmen op jouw maat.

Checklist: dit zet je in je algemene voorwaarden

Aangezien je algemene voorwaarden in lijn moeten zijn met je onderneming, is een volledige opsomming onbegonnen werk. Wel delen we graag een aantal usual suspects:

Uitsluiting van de algemene voorwaarden van je klant

Hiermee stel je dat enkel jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomst, en niet die van je klant.

Je offerte

  • Hoe vrijblijvend zijn je offertes?
  • Wanneer beschouw je een offerte als aanvaard?
  • Hoe lang is je offerte geldig en hoe en wanneer kan je klant een bestelling annuleren?

De prijsbepaling

  • Wat is inbegrepen in de prijs, en wat niet?
  • Welk btw-tarief is van toepassing?
  • Hoe reken je eventuele meerkosten aan? Bijvoorbeeld in regie aan uurtarief.

De levering

  • Wat zijn je leveringsvoorwaarden en –termijnen?

De betaling

  • Hoe en wanneer moet je klant betalen?
  • Reken je op een voorschot?
  • Wat als de klant niet of te laat betaalt?

Eventuele klachten

  • Wanneer mag jij of je klant de overeenkomst beëindigen en hoe verloopt die stopzetting?
  • Welke vergoeding hangt daaraan vast?
  • Binnen welke termijn en op welke manier moet een klant eventuele klachten indienen?
  • Welke rechtbank is in dat geval bevoegd?

Probeer ons twee weken uit. Zonder gedoe. Zonder te betalen.

Probeer Teamleader twee weken uit. Vind je je draai niet? Geen probleem. Je betaalt niks.

Probeer nu gratis