Teamleader Blog Article

Terug naar het blog overzicht

6 x meer inzicht in je data met CRM

Big data is niet enkel een modeterm voor grote bedrijven met immense budgetten. Ook kmo’s beschikken over veel online en offline informatie die hen kan helpen om doordachte beslissingen te maken en hun bedrijf doen groeien.

Grote bedrijven zetten massaal in op big data. Met immense budgetten worden datawetenschappers losgelaten op hun eindeloze gegevensstroom. Toch is big data niet enkel een modeterm voor grote bedrijven. Ook kmo’s beschikken over veel online en offline informatie die hen kan helpen om doordachte beslissingen te maken en hun bedrijf doen groeien.

Benieuwd? We hebben 6 belangrijke tips om alles te halen uit je data. En het blijft niet bij theorie: lees snel verder om te weten te komen hoe je een CRM kan gebruiken voor het verzamelen, opslaan en analyseren van je data.

Om je eigen data te analyseren, heb je technologie nodig. Teamleader stelt je in staat om je contactgegevens te beheren, potentiële klanten op te volgen doorheen het verkoopproces, en nog zoveel meer. Je leest er meer over op onze tourpagina!

1. Prospecten kwalificeren

crm inzicht data prospecten kwalificeren

Je marketeers excelleren, je salesmensen zijn geboren netwerkers en je product zorgt ervoor dat klanten als vanzelf mond-tot-mondreclame maken. Aan prospecten dus geen gebrek! Maar niet elke potentiële klant zal voor jou kiezen. Om het kaf van het koren te scheiden zal je jouw data moeten aanspreken.

Met een CRM-systeem bewaar je de gegevens van prospect tot trouwe klant: hun sector, locatie, bedrijfsgrootte, budget, uitdagingen en andere belangrijke criteria. Of je ze nu hebt opgebeld, een mailtje stuurde of ze zelf hun contactinformatie hebben ingevoerd op je website, het wordt vlot aan je CRM toegevoegd.

Als je gebruik maakt van Teamleader, krijg je meteen ook meer inzicht in de financiële situatie van je potentiële klanten. Door de koppeling aan Trends Top zoek je met een btw-nummer in een handomdraai de omzet, winst en kredietwaardigheid van een prospect op.

2. Klantenrelaties personaliseren

Erg vervelend, slecht onderhouden klantenrelaties. Dat geldt voor het hele klantentraject. Een lead die zich steeds opnieuw moet voorstellen, koopt niet gauw. Een klant die bij de klantendienst telkens hetzelfde verhaal moet herhalen, raak je snel kwijt.

Loop niet in die val. Leer je klantenbehoeften kennen en sla elk contact netjes op in je CRM. Met enkele klikken roep je de essentiële data weer op wanneer je ze nodig hebt. Zo winnen beide partijen tijd en schep je een persoonlijke band.

Gerichte communicatie verzenden voor een nog meer persoonlijke ervaring? Dat kan door verschillende doelgroepen te creëren met tags en segmenten. Als je Teamleader gebruikt, kan je naast de vooraf gedefinieerde segmenten ook zelf informatievelden en segmenten toevoegen.

3. Je verkooptraject op de voet volgen

Tussen een eerste kennismaking en een betaalde factuur zit een schat aan informatie: Hoe kwam deze klant bij jou terecht? Wat voor contact is er geweest? Hoe verliepen de meetings? Om wat voor bedrag gaat het? Werden er offertes verzonden? Werden die aanvaard en waarom (niet)?

Met een polyvalente applicatie volg je elke stap minutieus, door notities te maken, bezoekrapporten op te stellen, relevante documenten op te slaan, telefoontjes en e-mails te tracken en te linken aan een deal of contactpersoon - allemaal op één plaats.

Loopt het uiteindelijk toch ergens mis, dan hou je ook de redenen van verlies bij. Zodat je als onderneming constant bijleert en een volgende keer beter kan doen!

4. Je pipeline in het oog houden

Hou altijd een overzicht van je pipeline bij, dan sta je op het eind van het kwartaal niet voor verrassingen.

Pipeline

Met de juiste software zie je meteen hoe je er financieel voorstaat. Doordat je per deal nauwkeurig bijhoudt in welke fase je zit, heb je duidelijk zicht op je pipeline. Heb je voldoende aanvaarde deals, of vooral verzonden offertes? Zijn er nog te factureren projecten? Staan er facturen open?

Giswerk behoort tot het verleden: op basis van je statistieken voorspelt je software keurig je inkomsten op de korte termijn, per 7 of 30 dagen, zodat jij – en je boekhouder – op beide oren kunnen slapen.

Denk eens aan wat een verschil het zou maken als je systematisch kalme periodes proactief zou kunnen aanpakken. Of als je een nieuwe, meer aantrekkelijke formule kon opstellen op basis van overeenkomsten tussen deals die altijd mis lijken te lopen.

Inzicht in je data heeft hoe dan ook een directe impact op jouw inkomsten.

5. Interessante statistieken genereren

Statistieken en grafieken genereren

Niet elke CRM-tool biedt de mogelijkheid om je data te analyseren. Ook op dit vlak biedt Teamleader je een heleboel hapklare oplossingen aan om inzicht te krijgen in je bedrijfsactiviteit.

De applicatie toont je bijvoorbeeld waar geografisch gezien een groot deel van je prospecten zich bevindt en via welk kanaal ze binnenkomen. Door nog eens te filteren op segment en dealgrootte identificeer je al snel je meest profijtelijke klanten en veelbelovende leads.

Timetracking bezorgt je dan weer belangrijke interne inzichten. Hiermee kom je te weten waar je het meest factureerbare tijd haalt, zowel wat klanten betreft als medewerkers. Door bovendien per medewerker na te trekken wat de looptijd en conversiekans is per dealfase, heb je alles in huis om de prestaties van je verkoopteam te beoordelen en je bedrijfsprocessen te optimaliseren.

6. Leren uit winst en verlies

Ondertussen is het wel duidelijk: data-analyse is ook op KMO-niveau van groot belang. Door accurate, real-time data in de mix te gooien – je klanten, je verkoop, je marketing ... - ontdek je de hindernissen die maximale resultaten tegenhouden.

De manier waarop je je data verwerkt en analyseert is veel belangrijker dan de grootte ervan. Met de juiste tool kan je er bijzonder veel uit leren!

Lopen je sales vaak elders spaak? Dan heb je wellicht wat aan ons ebook over slimmer lead management! Je leert er onder andere hoe goed lead management zorgt voor meer omzet en groei, waar het meestal mis gaat en hoe je je salesprocessen stapsgewijs optimaliseert.

 

Over de auteur

Robin Van Cleemput

Writing something about a copywriter, always tricky… If it’s bad, he’ll hate you for it. If it’s good, he’ll hate you for it because he didn’t write it himself. Although Robin isn’t quite the hateful type, on the contrary. His sharp pen makes sure you are engulfed with – hopefully positive - words our customers have to say about us. He can turn a shopping list into a genuine page turner!

FOLLOW ROBIN VAN CLEEMPUT ON TWITTER
Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!