Teamleader Blog Article

Terug naar het blog overzicht

Digitaliseren: enkel voor jonge en hippe bedrijven?

Digitaliseren werkt, in elke sector. Wij gingen te rade bij een aantal Vlaamse kmo’s, en luisterden naar hoe zij hun eerste digitale stappen maakten. Lees mee.

Talloze kmo’s maken de overstap naar digitaal ondernemen. Tegelijk staat niet elke sector even ver. Vaak gehoorde argumenten? Te complex, te duur, geen tijd voor. Of: “Digitalisering? Niets voor ons.”

Onzin natuurlijk. Digitaal ondernemen is kinderspel, voor élke kmo. Niet enkel voor de IT-leverancier of het hippe digitale bureau, maar ook de bouw-, vastgoed- en ambachtelijke sector nemen vandaag hun eerste stappen naar een hedendaags en efficiënter bestuur van hun bedrijf.

Maar je hoeft ons niet op ons woord te geloven. Wij gingen te rade bij een aantal Vlaamse kmo’s, en luisterden hoe zij hun eerste digitale stappen maakten.

Cheyns Technics: nieuwbouw en renovatie

Cheyns Technics installeert al 15 jaar sanitair, verwarming, verlichting, elektriciteit en ventilatie bij nieuwbouw- en renovatiewerken. Even goed doen ze het volledige bouwproces als totaalaannemer, van vloer tot dak.

Co-zaakvoerder Ruben Van den Bossche zag dat de bouwsector zich onder invloed van de crisis versneld moest professionaliseren. “Zelf hadden we al een sterke structuur, maar helaas ook een pak losse Excel-documenten. We stapten over op een alomvattend CRM-systeem dat klantbeheer, facturatie en verkoop volledig digitaal en veel eenvoudiger maakt.”

“Het verloopt nu allemaal eenvoudiger, gestroomlijnder en efficiënter.”

Het resultaat? Op amper 4 jaar tijd verdubbelde Cheyns Technics zowel haar omzet als haar personeelsbestand. “Toch bleven we de administratie bolwerken zonder daar extra personeel voor nodig te hebben. Het verloopt nu allemaal eenvoudiger, gestroomlijnder en efficiënter. En we hebben veel meer overzicht.”

SV Zulte Waregem: voetbalclub met traditie

Ook Belgische eersteklasser Essevee liet het papieren tijdperk definitief achter zich. “Niet makkelijk”, aldus commercieel manager Tyas Kastelijn, “want sommigen kregen maar een beperkte computeropleiding.” Maar uiteindelijk ging iedereen overstag, omdat de club meer cashflow kreeg dankzij automatische facturatie. “Of omdat miscommunicatie onmogelijk werd - voortaan zat alles mooi in het systeem.”

“Dankzij digitalisering is er voortaan ruimte voor opvolging en rapportering.”

“Dankzij onze digitalisering elimineren we nodeloze stappen, zodat er ruimte ontstaat voor opvolging en rapportering… Vroeger voerden we bestelbonnen manueel in Office in, nadien ging dit naar het onthaal voor de tickets, gevolgd door de facturatiedienst, enzovoort.”

Niets dan tevreden gezichten dus. En volgens Tyas volgt straks ook de rest van de voetbalwereld: “Natuurlijk staat het mooi om hiermee te pionieren, maar ik denk dat alle clubs openstaan voor verandering.”

WineWise: wijncursussen voor bedrijven en particulieren

Met klanten als Voka, en ondertussen 15 lesgevers, is WineWise een gevestigde naam in wijnland. Zaakvoerder Sybille Troubleyn, maakte de concrete overstap van analoog naar digitaal in 2010: “Vandaag spreek ik over een tijd voor en na onze digitale overstap. Toegegeven, ik ben een echte computerleek, maar tegelijk moest mijn eenmanszaak blijven groeien.”

Voor WineWise luidde digitalisering een heel nieuw tijdperk in: “Vroeger stak ik enorm veel tijd in die hele mallemolen. Nu duurt facturatie luttele seconden, en heb ik concreet zicht op de omzet, openstaande bedragen, enzovoort.”

“We verspillen geen tijd meer. Dat is goed voor de motivatie en de agenda.”

“Als er nu een kandidaat-cursist belt, zien we meteen alle gegevens in onze database en koppelen we er een mailing aan. Dankzij email tracking zien we wie die opent, zodat we enkel écht geïnteresseerden opvolgen en geen tijd meer verspillen. Goed voor de motivatie en… de agenda!”, lacht Sybille.

Confiserie Larmuseau: Gentse sneeuwballen

Over naar Confiserie Larmuseau, de zaak die naam en faam verwierf met artisanale, Gentse sneeuwballen. Een uniek streekproduct op basis van pure chocolade, boter en bloemsuiker, en het geesteskind van een familiebedrijf dat al ruim 100 jaar bestaat.

Student-ondernemer Tanguy Serraes hielp als vertegenwoordiger van de vierde generatie het bedrijf vernieuwen. “Toen ik de zaak in 2013 overnam, hadden we niks. Geen facturatieprogramma, geen contactbeheer, laat staan opvolgingsmogelijkheden en grafieken.” En als jonge ondernemer is Tanguy nochtans absoluut geen fan van administratieve rompslomp.

“Qua administratie betekent het een enorme tijdswinst.”

Hij besloot de overstap te maken naar een online CRM-platform. “Qua administratie betekent het een enorme tijdswinst: via een paar klikken heb je rapporten. Onze contacten houden we nauwgezet bij, van persoon tot bedrijf.” Als startend zaakvoerder is Tanguy bovendien vaak onderweg: “Met het CRM-pakket zien we hoeveel kilometer er maandelijks wordt gereden. Een hele verbetering.”

Sanitair Decock: loodgieters met ervaring

En tot slot Sanitair Decock: een loodgietersbedrijf met een indrukwekkend gamma aan diensten. Volledige badkamerrenovaties en aparte nieuwbouw-installaties zijn hun ding. Ook voor hen was digitalisering niet vanzelfsprekend, maar wel welgekomen.

“Continu correcties, veel frustratie en tijdverlies. Dat is nu van de baan.”

“Facturatie was, zonder dat we het oorspronkelijk écht beseften, werkelijk een ramp. Continu correcties, veel frustratie en tijdverlies. Op een bepaald moment gingen we op zoek naar betere alternatieven.

“Nu ziet de klant waar zijn project exact staat, en weten onze partners wat er van hen verwacht wordt. Zo is er nooit discussie en blijft iedereen blij.”

En de frustratie rond facturatie van weleer? “Die is van de baan. Voortaan mailen we facturen automatisch, voor oudere klanten gebeurt het via de post. Dat kan blijkbaar ook volledig automatisch, dus die service nemen we er binnenkort bij.” (lacht)

Digitalisering voor elke onderneming, klein of groot.

Kortom: wie dacht dat digitalisering zich beperkt tot hippe reclamebureaus, heeft het grondig mis. Elke dag ondervinden kleine en grote ondernemingen in elke sector de vele voordelen van digitaal werken.

De overstap niét maken is dus een gemiste kans. Zeker als je weet dat de consument vandaag eindeloos veel keus heeft. Klanten wachten niet langer tot jij mee bent met de nieuwste ontwikkelingen - maar gaan eerder te rade bij je concurrentie. Achterblijven is dus geen optie. Als andere bedrijven het met succes kunnen, kan jij het ook.

Benieuwd hoe Teamleader jouw digitaal verhaal kan ondersteunen? Probeer het zelf!

Probeer nu!

Over de auteur

Cedric Auman - Copywriter

"Op één been kan je niet staan," en dus ging Teamleader op zoek naar een tweede taalminnaar om vlotte copy te verzinnen en te vertalen. Als gediplomeerd vertaler-tolk, gespecialiseerd in de talen van Shakespeare en Molière, kwam Cedric dan ook als geroepen. Samen met Robin en Benny vormt hij het toffe trio dat onze blog, website en sociale media voortdurend van boeiende inhoud voorziet."

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!