Teamleader Blog Article

Waar staan Belgische kmo's op het vlak van digitalisering? 4 experts aan het woord

Waar staan Belgische kmo's op het vlak van digitalisering? 4 experts aan het woord

Het is vijf voor twaalf! Dat is, kort samengevat, al een aantal jaar de teneur in veel media als het gaat over digitalisering in België. Stemmingmakerij of een grond van waarheid? Gaan traditionele bedrijven weldra kopje onder? En zet een gebrek aan overheidsinitiatief onze concurrentiekracht op de helling? Bij 4 vooraanstaande experts polsen we naar de nuances in het debat.

Feiten en cijfers: helpt altijd. En die maken duidelijk dat België geen derdewereldland op het vlak van digitalisering en e-commerce is. Integendeel. Onderzoek van mei 2019 plaatst ons bij de meest digitale economieën uit de OESO-landen – zeg maar: de rijke Europese staten. Belgische werknemers hebben IT goed in de vingers, ons land telt relatief weinig routinejobs, en dat speelt allemaal in het voordeel van de ‘digitaal intense banen’ (bron: De Tijd).

Ander Europees onderzoek komt tot gelijkaardige conclusies. De zogeheten DESI-index (Digital Economy and Society), gebaseerd op 30 parameters voor digitalisering, zette ons land qua digitalisering in 2018 op de 8ste plaats van de 28 EU-lidstaten. Na de usual suspects (NL, UK, Scandinavische landen), maar vóór buurlanden Frankrijk en Duitsland.

unnamed (1)-1(bron: De Tijd)

Overheid als enabler

Met één (relatief) positieve score win je natuurlijk nog geen WK. En momentopnames zeggen weinig over onze ambities. Die zien er iets minder rooskleurig uit: in 2017 stonden we nog op een 6de Europese plaats in die DESI-index. Andere Europese landen digitaliseren dus sneller.

“We doen het niet slecht, maar kunnen véél beter’: dat is het vertrekpunt van ‘Digitalis’, het boek van Google Belgium-CEO Thierry Geerts. Op de laatste editie van Work Smarter deed hij ons enorme digitaliseringspotentieel uit de doeken. “In Vlaanderen en België zijn de meeste mensen al goed digitaal vertrokken. Helaas geldt dat nog niet voor alle bedrijven en overheden. We dromen te klein, we zijn te voorzichtig. En toch heeft ons land het in zich om uit te groeien tot hoofdstad van Digitalis: een land met vier miljard geconnecteerde inwoners.”

Meer inzichten uit Work Smarter? Dit zijn 8 kapitale lessons learned

Wat dan concreet anders moet? “Overheden moeten digitalisering bovenaan de agenda zetten”, zegt Thierry. “Ik pleit concreet voor een Chief Digital Officer: een boegbeeld dat het hele digitale verhaal trekt, de klassieke politieke kabinetten overstijgt en snel maatregelen kan nemen. Zo zou digitalisering, en omgaan met de opportuniteiten ervan, een vast item in ons onderwijs moeten zijn.”

Willens nillens

Overheden kunnen faciliteren, maar uiteindelijk zijn het nog steeds de ondernemers die het moeten dóen. Schoenen Torfs, een Belgische pionier in e-commerce, is een goed voorbeeld.

“Digitaliseren doe je niet van de ene dag op de andere”, legt CEO Wouter Torfs uit. “Ons succes zat zeker voor een deel in de mindshift die mensen sinds de start ondergaan hebben. Die mag je niet onderschatten, want zeker in het begin hadden sommigen angst om hun job te verliezen. Maar als je mensen de ruimte geeft en voordelen toont van digitalisering, dan mobiliseer je hen met een positief verhaal.”

Voor een bedrijf met internationale concurrentie zoals Schoenen Torfs was e-commerce simpelweg een must: anders zou het bedrijf misschien binnen x aantal jaar niet meer bestaan. Maar wat met kmo’s die het ook nog op een oldskool manier vlot redden? Zijn zij vrijgesteld van de innovatiedruk? Volgens Jonas Dhaenens, CEO en founder van Combell Group, zeker niet: “De realiteit voor veel Belgische kmo’s is dat ze enkel nog kunnen groeien door efficiënter te werken. En dan kom je onvermijdelijk uit bij digitalisering en automatisering.”

Digitalisering is nooit af

Ook voor softwareontwikkelaars en technologische bedrijven, waar we er in België aardig wat van hebben, is digitalisering geen eindig verhaal. De voorlopers maken nu al de stap van applicatie naar platform.

Durfkapitalist Jürgen Ingels verwoordt het zo: “Maak je een wagen, of maak je de autostrade? Dat is de keuze die techbedrijven vandaag hebben. De winnaars van morgen zijn de bedrijven die platformen ontwikkelen die applicaties van derden toelaten. De Teamleader Marketplace is daar een goed voorbeeld van: een ecosysteem dat partners toelaat om hun eigen integraties met Teamleader te bouwen.”

Jobkraker of -maker?

Wie volop inzet op digitalisering, kijkt ook verder dan zijn neus lang is. Doorgaans steekt dan een typische – en begrijpelijke – bezorgdheid voor de lange termijn de kop op: banenverlies. Daar ligt techno-optimist Thierry Geerts niet van wakker: “Nieuwe technologie zoals artificial intelligence maakt automatisering van repetitief werk mogelijk, en net daardoor komt meer tijd vrij voor menselijke meerwaarde zoals creativiteit of persoonlijke service.”

Internationaal onderzoek geeft Thierry gelijk: het McKinsey-rapport ‘The Future of Work’ stelt dat artificial intelligence juist een jobmaker kan zijn, op voorwaarde dat we de transitie slim aanpakken. Voor kmo’s betekent dat een continu streven naar efficiënter werken en het adopteren van nieuwe technologieën. Voor ondernemers die nog maar net op die trein zitten, geeft Jonas Dhaenens deze tip: “Het minimum minimorum is een perfect geregelde financiële huishouding. Vlottere verkoop- en betaalprocessen: begin dáár met je digitale transformatie.”

En overheden? Die lijken misschien niet aan lichtsnelheid vooruit te gaan, maar achter de schermen beweegt heel wat. Begin 2019 stelde Hans D’Hondt, topman van de FOD Financiën, zijn ambities op scherp: tegen 2025 moet de fiscus volledig digitaal en papierloos werken. 

Als de fiscus het kan: dan de Belgische ondernemer toch ook? 

Starten met digitaal ondernemen?
Ons gratis e-book ‘Digitaal ondernemen is kinderspel’ reikt je een aantal handige tips aan.

Een stap verder gaan? Teamleader geeft Belgische kmo’s de software en service om slimmer te werken.
Probeer Teamleader nu 14 dagen gratis