Teamleader Blog Article

Je cashflow verbeteren met facturen: zo werkt het

Cedric Auman Cedric Auman on 4-aug-2020 15:47:15 in Facturatie

Je cashflow verbeteren met facturen: zo werkt het

Een positieve cashflow is cruciaal voor je onderneming. Het betekent dat er geld in de kassa zit op het moment dat je het nodig hebt. Je kan de cashflow op verschillende manieren beïnvloeden. Met stip op één: digitaal factureren.

Weet je niet precies wat de term ‘cashflow’ betekent? In deze blogpost leggen we uit wat de cashflow precies inhoudt en hoe je die berekent. 

Cashflow digitale factuurEen digitale factuur… Wat?

Eerst dit: in principe is een digitale factuur een factuur die je digitaal verstuurt. Een PDF-, Word- of Excel-bestand via mail, of – hallo 1999 – een scan van een papieren factuur. 

Er zijn dus verschillende manieren van digitaal factureren. De meest geavanceerde vorm is een volledig digitaal facturatieproces. Met software zoals Teamleader maak, beheer en verzend je facturen met dezelfde tool. Klanten kunnen de factuur downloaden, onmiddellijk lezen en zelfs online betalen. Het is hoofdzakelijk deze vorm van digitaal factureren waarmee je de cashflow optimaliseert. 

Ben je nog een groentje in digitaal factureren? Hier loodsen we je door de need-to-know-info.

Hoe verloopt facturatie optimaal?

Een optimaal facturatieproces verloopt in drie stappen:

  1. Je stelt efficiënt facturen op. 
  2. Je klant ontvangt een duidelijke factuur, zonder rekenfouten. 
  3. Je wordt doorgaans tijdig betaald en je volgt de betalingen makkelijk op. 

Als we Marco Borsato mogen geloven, zijn de meeste dromen bedrog. Maar een gesmeerd facturatieproces hoeft echt geen illusie te zijn. Digitale facturen passen immers naadloos in de drie stappen hierboven. En de lage kosten die het met zich meebrengt, hebben ook nog eens een positief resultaat op de cashflow. Dat zullen we even toelichten. 

1. Je maakt snel facturen op

Een digitale factuur opstellen met Teamleader gaat heel snel: Je vult een gepersonaliseerd template in en de software doet de rest: verplichte gegevens toevoegen, de juiste prijs aan je diensten of producten koppelen en je algemene voorwaarden bijvoegen. Je kan zelfs een standaardmail opstellen waardoor je de factuur in luttele seconden verstuurt, ongeacht het soort.

De tijd die je hiermee wint kan je besteden aan aspecten die je onderneming vooruit helpen en dus extra geld in het laatje brengen: verkoopkansen spotten, extra opdrachten aannemen, je interne processen optimaliseren … 

2. Je facturen zijn foutloos

Bij de berekening van de factuurbedragen kan er altijd een fout gebeuren. Een softwaretool neemt het rekenwerk op zich: het nettobedrag, btw-percentage en -bedrag en de totaalsom staan tot op de eurocent correct op je factuur. Je verspilt dus geen tijd en geld aan het rechtzetten van foute exemplaren. 

Bovendien verkleint de kans op een boete zienderogen. De fiscus lacht foutieve facturen namelijk niet weg: een kleine uitschuiver kan uitdraaien op een dure grap. Met een digitaal facturatieproces vermijd je financiële sancties en dus onnodige kosten.  

HQ_Blog_ImproveYourCashflowWithInvoices_inline 2@2x3. Facturatieopvolging is niet langer monnikenwerk

Dankzij integraties met invoice-applicaties betalen je klanten makkelijk en veilig je factuur online, waardoor je sneller betaald wordt. Bovendien geeft Teamleader een helder overzicht van de al dan niet betaalde facturen. Op die manier verlies je openstaande bedragen niet uit het oog.

Het kan altijd voorkomen dat opdrachtgevers of andere contacten te laat betalen. Met automatische betaalherinneringen blijf je klanten aansporen om het verschuldigde bedrag over te maken. De aanhouder – jij dus – wint op die manier geld en tijd. 

“Wij zijn er vanaf dag één mee gestart: onze eerste factuur was meteen digitaal. Op die manier konden wij achteraf ook conclusies trekken uit onze cijfers, en hebben we een heel duidelijk beeld van onze omzet. Je verliest ook minder tijd achter je bureau als je digitaal factureert, zowel bij het maken van de factuur als in de opvolging.” - Jona Van Laer van Tuinjan

4. Je spaart geld uit

Digitale facturen zijn goedkoper dan een papieren exemplaar. Volgens de Dienst Administratieve Vereenvoudiging – ja, die bestaat echt – kost een papieren factuur gemiddeld € 4,44. Bij een volledig digitaal proces zoals met Teamleader is dat € 1,20. En dan hebben we het nog niet over al de bomen die je redt. 

Het is duidelijk, door digitaal te factureren met een tool zoals Teamleader breng je meer geld in het laatje en verbeter je dus de cashflow van je onderneming. En nog meer goed nieuws: Teamleader bundelt ook CRM, offertes en projectmanagement in dezelfde tool. 

Probeer ons twee weken uit. Zonder gedoe. Zonder te betalen.

Probeer Teamleader twee weken uit. Vind je je draai niet? Geen probleem. Je betaalt niks.

Probeer nu gratis