Teamleader Blog Article

Klanten werven: 12 manieren voor succesvolle leadgeneratie

Klanten werven: 12 manieren voor succesvolle leadgeneratie

61% van de marketeers geeft aan dat het genereren van goede leads hun grootste uitdaging is - dat blijkt uit onderzoek van Marketo. Vooral leads van hoge kwaliteit vinden, is niet eenvoudig. Dat betekent dus dat alle bedrijven veel moeite stoppen in het aantrekken van leads. Om het gemakkelijker te maken, is het zaak om grip te krijgen op een paar bewezen marketingtactieken. Deze 12 technieken zijn essentieel als je wilt weten hoe je efficiënter klanten werft.

Deze blog focust op het aantrekken van leads (potentiële klanten) die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in je product of dienst. Het is belangrijk om deze leads te kwalificeren: als er een match is met jouw bedrijf, worden ze sales-qualified leads genoemd en zijn ze jouw inspanningen meer dan waard.

Laten we een duik nemen in de wereld van marketingtactieken - zo wordt jouw bedrijf een lead-magneet:

klanten werven leadgeneratie B2B technieken

Direct marketing: persoonlijk contact met je potentiële klanten

klanten werven leadgernatie direct marketing

Direct marketing is een techniek die gebruikt wordt om rechtstreeks met leads te communiceren - bijvoorbeeld via sms of e-mail, door te bellen om zelfs in persoon. Een direct message heeft bijna altijd een specifieke call-to-action, bedoeld om een directe reactie uit te lokken. De gewenste reactie kan variëren van bijvoorbeeld het klikken op een link, het bellen van een telefoonnummer of het bezoeken van een website. Soms word je zelf aangemoedigd om een product meteen aan te kopen.

Direct marketing is vaak het eerste contactmoment tussen leads en jouw bedrijf. Wees je ervan bewust dat sommige mensen deze vorm van marketing als opdringerig en vervelend ervaren. Als je dus vaker zonder afspraak contact opneemt met leads, pas je je manier van communiceren best aan je doelgroep aan door de voordelen voor hen te benadrukken.

Een goed getargete direct marketingcampagne heeft echter nog steeds een aantal grote voordelen, aangezien je: 

  • Een publiek bereikt dat normaal moeilijk bereikbaar is

Bijvoorbeeld: oudere generaties zijn meestal niet digitaal actief, maar zijn misschien wel geïnteresseerd in jouw aanbod. Hen opbellen kan dus resulteren in nieuwe klanten.

  • Kunt testen of je product of dienst in de smaak valt, aangezien potentiële klanten om een directe reactie wordt gevraagd

Bijvoorbeeld: Je hebt een nieuw product ontworpen, maar je weet niet wat mensen ervan zullen vinden. Waarom zou je geen test-publiek bellen en zien hoe zij reageren, voordat je verder gaat en het product lanceert?

  • Duidelijke en traceerbare resultaten krijgt

Bijvoorbeeld: Je kunt de impact van je direct marketingcampagne vrij gemakkelijk berekenen. Wanneer je een e-mail naar 100 leads verstuurt waarin je hen uitnodigt om je catalogus gratis te downloaden en 20 van hen dit ook daadwerkelijk doen, betekent dit dat je een response rate van 20% hebt. Dit is hét moment om deze leads te kwalificeren en uiteindelijk de deal te sluiten... waarna je exact weet hoeveel leads in klanten zijn geconverteerd. Bijzonder handig om het succes te meten en de kost van de klantenwerving van deze campagne te berekenen.

1. Koude acquisitie: overtuig leads tijdens een gesprek

Naar potentiële klanten bellen zonder afspraak, ook wel koude acquisitie of cold calling, was vroeger één van de meest gebruikte marketingtechnieken, maar verloor de laatste jaren aan populariteit. Begrijpelijk, want mensen opbellen kan behoorlijk vermoeiend en tijdrovend zijn. Zeker omdat de kans bestaat dat ze geen interesse hebben.

Toch is deze vorm van telemarketing niet altijd een slecht idee. Echte, real-time gesprekken met potentiële klanten kunnen overtuigend zijn en dat heeft wel eens effect als je je pijlen op besluitvormers richt.

Om koude acquisitie goed aan te pakken, focus je je best op een duidelijk afgelijnd doelpubliek met een goed voorbereid script. Je kunt hiervoor bellijsten aankopen, of zelf een lijst samenstellen op basis van evenementen of online zoekopdrachten. Om te bepalen of deze techniek werkt voor jouw onderneming, vergelijk je de eindresultaten op vlak van activiteit (het aantal telefoontjes en de duur ervan), kwaliteit (hoeveel besluitvormers kon je benaderen? hoeveel leads heb je gekwalificeerd?) en conversies (in hoeveel demo's of aankopen resulteerden de telefoontjes?). 

2. Direct mail: zorg ervoor dat je doelpubliek je boodschap ziet

Direct mail, of dat nu via post of e-mail is, kan een waardevolle techniek zijn als je een bepaalde groep efficiënt wilt benaderen. Maak mensen bewust van je merk en grijp hun aandacht met creatieve en interessante boodschappen. Bijvoorbeeld: kaderleden zijn mogelijks een belangrijk deel van je doelpubliek, maar ze hebben niet veel tijd om online informatie te zoeken. Zorg ervoor dat ze jouw boodschap niet missen en stuur hen een e-mail waarvan de inhoud speciaal voor hen ontworpen is.

Direct marketing: de voordelen en beperkingen

Het is duidelijk waarom direct marketing een populaire techniek is: het maakt persoonlijk contact mogelijk en helpt je om een publiek te bereiken dat anders moeilijk bereikbaar zou zijn. Daarbovenop krijg je inzicht in de exacte resultaten van je telefoontjes en e-mails.

Jammer genoeg vraagt het persoonlijk opbellen en e-mailen van leads flink wat tijd. En soms wordt al die moeite niet eens gewaardeerd, aangezien niet iedereen het fijn vind om onverwachts gecontacteerd te worden. Soms worden je berichten daarnaast als té commercieel ervaren.

Toch is direct marketing nog steeds een belangrijke tactiek, vooral in combinatie met andere marketingtactieken. En het beste eraan is dat je het makkelijk zelf kan uitvoeren, zonder externe hulp.

Inbound marketing: trek de aandacht met boeiende content

Om leads aan te trekken heb je content nodig… maar wat is dat precies?klanten werven lead generatie inbound marketing

Content is de presentatie van informatie aan een publiek, die gedeeld kan worden in verschillende formats. Er zijn tientallen mogelijkheden: naast e-mails, kun je blogs, e-books of product catalogi maken, video’s creëren en nog veel meer.

Content speelt een sleutelrol bij inbound marketing. Met informatieve, educatieve of entertainende content kan je een waardevolle relatie met je publiek opbouwen. Content helpt je potentiële klanten te vinden wat ze nodig hebben én versterkt het vertrouwen in jouw onderneming. Zonder met hen te praten help je leads om hun situatie in te schatten, oplossingen te zoeken en een beslissing te maken.

Met inbound marketing geef je potentiële klanten de informatie waar ze naar op zoek zijn - perfect voor consumenten die zich graag informeren voor ze een gesprek met iemand aangaan. 

3. Content: de brandstof van je marketing

Door de opkomst van zoekmachines gaan mensen steeds vaker zelf op zoek naar informatie. Je zou kunnen stellen dat zelf-educatie onder kopers een ‘ding’ is, en er is veel content beschikbaar. Het is aan jou om gehoord te worden en nieuwe manieren te verzinnen om leads te bereiken en ze de benodigde informatie aan te bieden.

Denk aan content als de brandstof van al je marketingcampagnes, van e-mail tot sociale media. Content van hoge kwaliteit helpt je om door de informatiestroom van het internet heen te breken en het vertrouwen van je leads te winnen.

Je weet al dat content in verschillende vormen en maten voorkomt... maar wat doe je er vervolgens mee? Je website is één van de belangrijkste plekken om de content te publiceren. 

Content is de eerste stap om bezoekers aan te trekken, zodat je hen in leads kan converteren. Je content mag dan wel gratis zijn, maar dat betekent niet dat het niets hoeft op te leveren: waarom vraag je de contactgegevens van je lead niet in ruil?

Webformulieren zijn een goede manier om informatie over je leads te verzamelen: wie je content wil downloaden of zich wil inschrijven op je nieuwsbrief, laat zijn gegevens achter. Of waarom vraag je niet op zich te abonneren op je blog? Een blog kan echt veel waarde toevoegen aan je website, omdat het je lezers geïnteresseerd houdt - en hopelijk motiveert om terug te komen. Bovendien speelt kwalitatieve content een grote rol in het verbeteren van de organische ranking in zoekmachines.

4. SEO: trek al slapend klanten aan

Search Engine Optimisation (SEO) of zoekmachineoptimalisatie bestaat uit de combinatie van tactieken om jouw positie in zoekmachines verhogen. Laten we even aannemen dat je kantoorartikelen verkoopt. Zou het niet geweldig zijn als mensen je website vinden wanneer ze ‘kantoorartikelen kopen’ ingeven als zoekopdracht?

Mensen gebruiken voortdurend zoekmachines, en vooral Google. Met behulp van SEO zorg je ervoor dat jouw content overeenstemt met datgene waar mensen naar op zoek zijn.

Een geoptimaliseerde website scoort hoger in zoekmachines of SERPs (Search Engine Results Page). Dat is belangrijk, want zo verhoog je je kansen om gevonden en aangeklikt te worden aanzienlijk.

Bij het optimaliseren van je website wil je vooral je relevantie en autoriteit verhogen, aangezien Google informatieve content waardeert. Als je dezelfde woordenschat als je doelpubliek gebruikt en hun vragen beantwoordt, word je daarvoor beloond.

  • Relevantie duidt, simpel gezegd, op het vermogen om de vragen van je publiek te beantwoorden. Gerelateerde zoektermen onderaan de zoekopdracht, kunnen je meer inzicht verschaffen in wat jouw potentiële klanten zoeken. Verwerk deze in je content en Google zal je website een hogere score geven omdat je duidelijke antwoorden op hun zoekopdrachten biedt.
  • Autoriteit wordt gemeten door een analyse van het aantal en de kwaliteit van links van andere websites naar die van jou. Door relevante content te creëren en actief op zoek te gaan naar kansen voor een gastblog kan je dit soort links in de hand te werken.

Stel even dat je zwembaden verkoopt: wanneer mensen dit soort aankoop overwegen, gaan ze meestal op zoek naar verschillende alternatieven. Een blog over de verschillen tussen zwembaden in beton, vinyl en glasvezel kan een aantal van hun vragen beantwoorden en daardoor jouw relevantie verhogen.

Sommige leveranciers vinden jouw blog ook nuttig, dus posten ze een link naar je pagina. Wanneer een tuinarchitect dit opmerkt, stelt hij voor om samen te werken. Je schrijf content die hij publiceert op zijn website en daarmee zijn bezoekers in contact brengt met jouw onderneming. De links naar jouw website verhogen je autoriteit en helpen je een nieuw publiek te bereiken.

Kies voor SEO als je:

  • Consistente resultaten wil zien. Het duurt even voor je op de eerste pagina van een zoekmachine terechtkomt, maar eenmaal dat gelukt is, krijg je een vaste stroom van bezoekers.
  • Een autoriteit wil worden. Bouw een website die na een tijd gezien wordt als een gevestigde waarde en belangrijke bron van informatie. Een website met hoge autoriteit genereert duurzaam verkeer naar je pagina en helpt je bedrijf om aan een positieve reputatie te bouwen.
  • De waarde van je website wil verhogen en meer zoekverkeer wil aantrekken, zodat je een hogere positie in zoekmachines kan bereiken.

Inbound marketing: de voordelen en beperkingen

SEO heeft een langetermijneffect en is zo goed als gratis - als je de kosten voor het creëren en optimaliseren van je content niet meerekent. Het klinkt in eerste instantie misschien wat overweldigend, dus het is een goed idee om een expert in de arm te nemen die je door de basis kan begeleiden. Er zijn genoeg bureaus en freelancers die je website kunnen optimaliseren of effectieve SEO-content voor je kunnen schrijven.

Je kunt het feit dat mensen online zijn niet negeren, dus jij zou ook online te vinden moeten zijn. Ze zijn actief op zoek naar informatie, dus bezorg hen die. Inbound marketing en SEO helpen je jouw onderneming te profileren als een betrouwbare bron van informatie en maken het makkelijker om je website te vindenLeads die weten dat je bestaat, zullen minder verrast zijn als je contact met ze opneemt. Het is dus een goed idee om leads online aan te trekken, en hen vervolgens op een persoonlijke manier op te volgen. 

Online adverteren: bereik je doelpubliek sneller

Online advertenties zijn fantastisch om een groter deel van je doelpubliek te bereiken en sneller leads te genereren. Laten we eens kijken naar de meest gebruikte technieken.

5. Display-advertenties & retargeting: focus op je doelpubliek

Display-advertenties zijn vergelijkbaar met de gekende advertenties in kranten en magazines, al is er een belangrijk verschil: display-advertenties geven je volledig inzicht in de resultaten. Ze zijn meetbaar: wie heeft ze aangeklikt? Wat zijn de demografische gegevens van mensen die interesse toonden? Hoe meer je weet over je publiek, hoe beter je jouw advertenties op hen kan toespitsen.

Display-advertenties zijn dus heel nuttig als je een gericht publiek wil bereiken waarvan je de demografie of het gedrag specificeert. Wanneer je bijvoorbeeld actief bent in verschillende steden doorheen het land, kan het interessant zijn om je advertenties te laten zien aan mensen die daar in de buurt wonen. Je kan ook selecteren op welke websites de advertenties zichtbaar zijn: kies een publicatieruimte waar je leads zich bevinden. Als je bijvoorbeeld een autoverdeler bent, is het een goed idee om je banner te plaatsen op een website die autoprijzen vergelijkt.

Als je niet weet welke websites je doelgroep bezoekt of als je je budget wil verdelen, is het een goed idee om in te zetten op remarketing. Deze advertenties vergelijken met behulp van cookies het surfgedrag van je bezoekers en verschijnen op andere websites die ze bezoeken. Doordat ze herinnerd worden aan jouw bedrijf, zullen ze jouw bedrijfspagina sneller opnieuw bezoeken wanneer ze klaar zijn om een beslissing te maken.

6. Zoekmachine-advertenties: betaal per klik en trek leads van hoge kwaliteit aan

Misschien heb je het al opgemerkt bij zoekopdrachten in Google: de eerste resultaten zijn altijd advertenties. Pay-per-click advertenties (PPC) zijn een vorm van Search Engine Advertising (SEA), waarbij advertenties getoond worden als gesponsorde resultaten in zoekmachines, naast organische zoekresultaten. 

Om te adverteren, bied je een bedrag voor zoekwoordcombinaties die relevant zijn voor je doelpubliek. De advertenties worden vertoond wanneer een zoekopdracht overeenkomt met jouw zoekwoordenlijst. Bijvoorbeeld: een loodgieter zal vermoedelijk zoekwoorden als ‘loodgieter’, ‘boiler maken’ of ‘ontstoppingen’ willen gebruiken. De adverteerder betaalt dan enkel wanneer iemand op de advertentie klikt.

Online adverteren: de voordelen en beperkingen

Gebruik PPC als leadgeneratietactiek om:

  • klanten werven lead generatie online adverterenOnmiddellijk resultaat te verkrijgen en veel verkeer op korte tijd te genereren, bijvoorbeeld tijdens eenproductlancering of seizoenspromotie.
  • Een een zeer specifiek publiek aan te trekken. Gebruik de inzichten uit demografische data om nog duidelijker te definiëren welk publiek geschikt is voor je advertenties, wat resulteert in leads van hogere kwaliteit.  
  • Nieuwe dingen uit te proberen. Test nieuwe producten of aanbiedingen met een klein budget om te ontdekken hoe mensen reageren. Werkt je idee goed? Dan is het tijd om een campagne te creëren over je verschillende marketingkanalen heen.

Wanneer het gaat over zoekmachine-advertenties, hebben we het eigenlijk vooral over Google. Bekijk de instructievideo's van Google om zelf een campagne op te zetten, of roep de hulp in van een expert. Als SEA één van je belangrijkste marketingkanalen is, kunnen de kosten wel hoog oplopen. In plaats daarvan gebruik je zoekmachine-advertenties dus beter voornamelijk voor kleine tests of als aanvulling op je andere marketingtactieken.

Sociale media: community building gaat hand in hand met leadgeneratie

66% van de marketeers merkt op dat sociale media nieuwe deuren opent voor leads, zelfs als ze er maar maximum 6 uur per week aan spenderen. Je kan er dus niet omheen: creëer een account en wees zichtbaar en actief door regelmatig te posten en mogelijke vragen of bezorgdheden te beantwoorden. Simpelweg een bericht liken of een comment plaatsen kan ervoor zorgen dat gebruikers zich je merk herinneren. 

7. LinkedIn: maak nieuwe connecties om meer te verkopen

klanten werven lead generatie linkedin

Een lead genereren via LinkedIn kan heel eenvoudig zijn, maar ook enorm tijdrovend.

Bekijk de connecties die je worden voorgesteld en ga na of deze mensen een goede match vormen met jouw aanbod. Linkedin biedt ook een groot aantal groepen: word lid van groepen met professionals die interesse kunnen hebben in je onderneming en zend hen een connectieverzoek.

Chat met ze nadat de connectie is gemaakt en gebruik de juiste salestechnieken om de deal te sluiten. Zo gemakkelijk is het - als je tijd maakt voor opvolging en de verzoeken voor connecties en berichten bijhoudt tenminste.

Als je bereid bent om te betalen voor nieuwe leads, zou je LinkedIn Ads kunnen gebruiken.. Met Lead Collection leidt LinkedIn de gebruikers die op je advertentie klikken naar je eigen landingspagina. Hier kunnen ze een contactaanvraag invullen, wat bijzonder makkelijk is voor de lead en jou helpt om snel een lijst met potentiële klanten op te bouwen.

8. Facebook: bereik mensen die vergelijkbaar zijn met je huidige publiek

Ook Facebook is een belangrijk kanaal om meer leads te genereren via sociale media. Gebruik een rechtstreekse link naar je website en bied mensen de optie om zich via Facebook in te schrijven voor je nieuwsbrief. Op die manier kan je snel de contactgegevens verzamelen van bezoekers die interesse tonen.

Als het op adverteren aankomt, kan je via Facebook op meerdere manieren je doelgroep te bereiken.

  • Aangepaste doelgroepen: bij deze methode upload je een lijst met e-mailadressen, die vervolgens door Facebook met de bijbehorende gebruikers worden verbonden. Het resultaat is een aangepaste doelgroep voor je advertenties . Aangepaste doelgroepen bestaan uit mensen wiens e-mail je al in handen kreeg, bijvoorbeeld doordat ze je website bezochten of een app downloaden en worden vaak gebruikt om huidige gebruikers op te volgen.
  • Vergelijkbare doelgroepen: Je kan ook een vergelijkbare doelgroep samenstellen op basis van een e-maillijst. Facebook stelt dan een doelgroep voor van mensen die gelijkenissen vertonen met je huidige database. Je gebruikt dus demografische gegevens van je klanten om een veel grotere groep mensen te bereiken. Dit soort doelgroepen zijn dan ook nuttig om je advertenties aan een groter publiek te tonen en nieuwe leads te vinden.

Sociale media: de voordelen en beperkingen

Hoe groter je bereik op sociale media, hoe meer leads je aantrekt zonder veel geld te investeren. Rome werd echter niet op één dag gebouwd, en hetzelfde geldt voor je LinkedIn en Facebook account. Wees actief en creëer aantrekkelijke posts om meer likes en reacties te verzamelen. Dit zal je kans dat nieuw publiek jouw content in hun newsfeed ziet vergroten.

Wanneer je een grote groep potentiële klanten wil bereiken, zijn betalende opties zoals LinkedIn Lead Collection en Facebook advertenties een slimme keuze. Gebruik ze als een tactiek om je andere marketingtactieken te versterken.

Wees aanwezig op sociale media, want ze zijn niet enkel belangrijk om leads aan te trekken en te overtuigen, maar ook om met klanten te praten en ze op de hoogte te houden.

9. E-mailmarketing: houd je merk top of mind

klanten werven leadgeneratie e-mailmarketing

Onderzoek wijst uit dat e-mailmarketing de meest populaire leadgeneratietechniek is, met 81% van de respondenten die aangeven dat dit hun meest effectieve marketingkanaal is.

E-mail hoort één van je belangrijkste communicatiekanalen te zijn, aangezien dit een belangrijke manier is om verbonden te blijven met je publiek. Zorg voor doelgerichte boodschappen en verzend relevante content om jouw merk voortdurend in het achterhoofd van potentiële klanten te houden. En waarom je verschillende publieken niet segmenteren, zodat je hen nog meer doelgerichte content kan sturen?

Een automatische, generische e-mail vormt ook een simpele oplossing om te ontdekken wie al dan niet geïnteresseerd is in je onderneming: vraag het je leads gewoon. Geef hen de kans om je vraag makkelijk te beantwoorden (bijvoorbeeld door een opvallende call-to-action-knop) en grijp de kans om een lijst van leads samen te stellen die je eens wil opbellen.

E-mailmarketing: de voordelen en beperkingen

E-mailmarketing is goedkoop. Je hebt geen dure software nodig en je verspilt geen tijd, aangezien je niet al je leads apart hoeft te mailen. In plaats daarvan kan je één boodschap gebruiken voor een gesegmenteerde groep leads.

Het is ook heel eenvoudig om resultaten op te volgen. Met een beetje basistracking weet je al welke e-mails ontvangen werden, wie zich uitschreef, de open ratio (het aantal mensen dat je e-mail opende) en de klik ratio (het aantal mensen dat je e-mail opende en vervolgens op de link erin klikte).

Onthoud dat mensen elke dag véél content te zien krijgen. Als je leads tientallen e-mails ontvangen, hoe val jij dan op? Denk goed na over wat je wil sturen en naar wie je het gaat zenden. Gebruik originele onderwerpregels om je open ratio te verhogen. Spits elke campagne toe op een specifiek doelpubliek en stuur hen content waar ze echt interesse in hebben als je wil dat e-mailmarketing zijn nut voor je bewijst.

10. Affiliate marketing: verkoop met behulp van andere bedrijven

klanten werven marketing techniek affiliate marketing

Bij affiliate marketing, beveelt iemand anders je product of dienst aan. Wanneer er een aankoop volgt naar aanleiding van de aanbeveling, krijgt de affiliate een beloning. In zijn meest traditionele vorm wordt affiliate marketing gekenmerkt door partnerships. Wanneer jouw partner een nieuwe klant aanbeveelt, krijgt hij of zij een commissie. Bij meer moderne affiliate marketing plaats je banners en URL's op partnerwebsites.

Gebruik een traceerbare URL (een link met een UTM-code) om overzicht te houden van al het verkeer en de sales die volgen uit je verschillende promotiekanalen. Affiliate marketing lijkt wat op Google Display Advertising, met het verschil dat je zelf actief op zoek gaat naar partnerschappen, in plaats van te kiezen uit Google's criteria.

Affiliate marketing: de voordelen en beperkingen

Het kost tijd en moeite om vruchtbare partnerschappen aan te gaan met betrouwbare partijen. Vooral als je daarbij ook de commissies en andere beloningen meerekent, betekent dat een hap uit je winstmarge. 

Maar als je het goed doet, kan affiliate marketing de zichtbaarheid van je producten en diensten aanzienlijk verhogen en is het een prima manier om extra inkomstenbronnen aan te boren.

11. Referral programma’s: gebruik mond-aan-mondreclame om nieuwe klanten aan te trekken

Testimonials en positieve ervaringen van blije klanten vormen een geweldige manier om relatief goedkoop potentiële klanten aan te trekken. Mensen zijn dol op social proof en échte resultaten. Mond-aan-mondreclame is bovendien niet duur: gelukkige klanten bevelen met plezier je onderneming aan.

Denk na over je doelpubliek en welke vergelijkbare klanten je hebt. Benader deze klanten en vraag hen meteen om een klanten werven marketing techniek referral programmaaanbeveling, of denk na over een beloning die hen daartoe zou kunnen overtuigen. Vraag hen om je aan te bevelen wanneer ze net een positieve ervaring hebben gehad met jouw klantenservice, of je bedrijf een hoge score gaven via Google… of benader gewoon je meest loyale klanten. Maak het hen makkelijk om je een aanbeveling te bezorgen: laat hen geen lange epistels schrijven, maar stel zelf een leuk, kort berichtje voor dat ze kunnen delen.

Referral marketing lijkt een beetje op affiliate marketing, waar partnerwebsites en magazines je advertenties vertonen en reclame maken voor je onderneming. Er is echter een belangrijk verschil: een referral programma investeert in ambassadeurs die je merk sowieso al aan vrienden en familie zouden aanbevelen. Studies hebben aangetoond dat dit één van de beste manieren is om nieuwe klanten aan te trekken. Mond-aan-mondreclame mag dan wel het oudste marketingkanaal ter wereld zijn, maar het is nog steeds bijzonder waardevol.

Referral programma’s: de voordelen en beperkingen

Referral marketing helpt je om jouw salescyclus in te kortenMensen die je benadert via een referral programma zijn zelden niet geïnteresseerd. Je belt dus mensen op die al warmlopen voor jouw bedrijf, wat je zeker wat geld helpt besparen.  

Drijf het echter niet te ver. Laat mensen zelf beslissen of ze jouw onderneming willen aanbevelen. Zelfs een tevreden klant is er misschien niet zo happig op: een merk aanraden heeft invloed op de reputatie van mensen.

Zet een referral programma op en laat de leads naar jou toekomen. Probeer niet zoveel mogelijk deals te sluiten, maar waardeer de referrals die je ontvangt.

12. Event marketing: overtuig leads face-to-face

klanten werven: marketing techniek event

Aangezien er geen betere reclame is dan de positieve ervaring van een tevreden klant, waarom hen niet tevreden makentijdens een evenement? Dit is de ideale kans om te tonen waar je merk voor staat, een paar van je oplossingen voor te stellen en aanwezigen persoonlijk te leren kennen. Dankzij het persoonlijk contact zal je interessante leads sneller in klanten kunnen omtoveren, terwijl je je onderneming ondertussen ook nog eens positief in de schijnwerpers plaatst.

Event marketing: de voordelen en beperkingen

Evenementen vragen veel tijd en energie, en soms zul je er avonden en weekenden voor op moeten geven. Het harde werk loont wel: door persoonlijk gesprekken met leads aan te gaan en mensen te ontmoeten die anders nooit van je hadden gehoord, zijn de juiste evenementen zéker je tijd waard.

Klaar om nieuwe klanten te werven?

Geen van deze technieken vormen de ultieme oplossing voor een eindeloze stroom leads. Als je ze combineert, kunnen ze je leadgeneratie wél gigantisch versterken. Probeer een balans te vinden tussen online en offline, persoonlijk contact en digitale berichtgeving, optimalisatie en creatie. Test verschillende dingen uit en vind de marketingtechnieken die je vooruithelpen bij het werven van klanten.

Ontdek hoe CRM software jouw sales- en marketinginspanningen naar een hoger niveau kan tillen.