Teamleader Blog Article

Kmo’s en hun volgende stap: 8 opmerkelijke resultaten uit het onderzoek van Teamleader

Jeroen De Wit - CEO Jeroen De Wit - CEO on 13-sep-2017 7:44:58 in

Kmo’s en hun volgende stap: 8 opmerkelijke resultaten uit het onderzoek van Teamleader

Kmo’s helpen om slimmer te werken is onze onbetwistbare missie. We wilden weten of ondernemers denken aan de toekomst en bezig zijn met de volgende stap met hun bedrijf. Daarom lanceerden we deze zomer een onderzoek bij Vlaamse ondernemers: wat is die stap, hoe sterk zijn ze ermee bezig, bij wie gaan ze voor advies, ...

Waarom dit onderzoek? Vorig jaar lanceerden we de Tijdstrijd-campagne. Die bevatte o.a. de vraag: wat zouden ondernemers doen met een 25e uur? Uit de antwoorden bleek dat veel ondernemers deze tijd zouden herinvesteren in hun zaak om aan hun volgende stap te werken. Daar wilden we graag meer over weten, want een volgende stap kan voor elke ondernemer iets anders betekenen.

Ook aan het nadenken over de volgende stap van jouw onderneming? Steek je ideeën, dromen en next steps in onze online tijdscapsule, vuur ze af en bouw aan de toekomst van je bedrijf.

De belangrijkste bevindingen van ons onderzoek over de volgende stap van ondernemers op een rijtje:

1. 4 op de 10 ondernemers kennen hun volgende stap niet.

Voor heel wat ondernemers blijkt het vormgeven van hun volgende stap een heikel punt. 40% weet helemaal niet wat die stap zal inhouden, 48% heeft enkel een vaag idee. Ondernemers zijn er wel mee bezig - dagelijks (44%), wekelijks (22%), maandelijks of minder (20%). Maar voor elke ondernemer die een perfect beeld heeft van zijn/haar volgende stap (1 op 7) is er ongeveer een (1 op 8) die er nog nooit over heeft nagedacht.

2. Ondernemers erkennen het belang van grote stappen uit het verleden.

Ondernemers zijn er zich van bewust dat een volgende stap zetten wel degelijk een grote impact heeft op de toekomst van hun bedrijf. Grote stappen uit het verleden zoals digitalisering (78%), grootschalige investeringen (72%), de lancering van nieuwe producten/diensten (69%) hebben volgens de meeste ondernemers een grote invloed gehad op hun onderneming.

Teamleader onderzoek digitalisering

3. Extra personeel (44%), nieuwe producten of diensten (39%) en digitalisering (36%) zijn de 3 belangrijkste volgende stappen voor ondernemers.

De meestgehoorde veranderingen draaien rond personeel, producten/diensten en processen. Andere veranderingen, zoals uitbreiding naar het buitenland (18%) en een nieuwe merkidentiteit (16%) staan minder vaak op het programma.

4. Gedigitaliseerde ondernemingen hebben een beter beeld van de toekomst.

Teamleader onderzoek volgende stap digitalisering

Er is kennelijk een verband tussen digitalisering en een toekomstgericht bedrijf: ondernemingen die IT hoog in het vaandel dragen, hebben met 67% vaker een goed tot zeer goed beeld van hun volgende stap dan bedrijven waar IT niet zo belangrijk is (48%).

5. Geen plaats zo stimulerend om aan de toekomst te denken dan… op kantoor?

Teamleader onderzoek volgende stap kantoor

Strategisch nadenken over de volgende stap vindt hoofdzakelijk op kantoor plaats, binnen de vertrouwde werkomgeving. Opmerkelijk. Genoeg ondernemers vinden het evenwel belangrijk om ook andere horizonten op te zoeken: een wandeling blijkt de uitgelezen activiteit om na te denken. Ook de rit van en naar het werk is populair (respectievelijk 48% en 49%).

6. Wat de volgende stap vooral belemmert? Te weinig mensen (30%), te weinig tijd (27%), te weinig geld (24%).

Onderzoek Teamleader volgende stap geldOok interessant om te vermelden is het verschil tussen jonge en oude ondernemers: zo kan 45% van de jonge Vlaamse ondernemers er geen tijd voor vrijmaken (vs. 25% van de oudere ondernemers). Bovendien geeft 41% van de jonge ondernemers aan financiële middelen te missen om hun volgende stap waar te maken (vs. 22% van de oudere ondernemers).

7. De ene ondernemer ziet de toekomst wat rooskleuriger in dan de ander.

Wie kristalheldere plannen heeft, ziet de toekomst behoorlijk positief tegemoet: 3 op de 10 ondernemers heeft bijzonder veel vertrouwen in de slaagkansen van hun volgende stap. 5 op de 10 is echter genuanceerder en heeft er eerder vertrouwen in.

8. Vergeet externe consultants: ondernemers zoeken het liefst advies bij hun partner (71%). Met 59% zijn eigen medewerkers een mooie tweede.

Teamleader onderzoek volgende stap advies
Een verrassend resultaat is dat kmo’s zich weinig professioneel laten ondersteunen: slechts 28% gaat ten rade bij professionele adviseurs.

Alle resultaten uit ons onderzoek vind je in het volledige onderzoeksrapport.

 

Teamleader wil ondernemingen stimuleren om actief na te denken over hun volgende stap. Ontdek onze Time Capsule: een online platform waarop we je uitdagen met 6 vragen rond je volgende stap. Vul vandaag nog je tijdscapsule, vuur ze af en geef de toekomst vorm.