Teamleader Blog Article

Slimmer lead management in 3 stappen

Slimmer lead management in 3 stappen

Je bent aanwezig op beurzen en events, investeert in een blogplatform en gerichte Facebook-advertenties. Toch slaag je er niet in om je omzet te verhogen. Herkenbaar? Misschien schort er iets aan je lead management.

Dat je winst niet omhoog schiet bij elke marketinginvestering, is eigenlijk logisch: die acties leveren je wel geïnteresseerde connecties op, maar niet per se klanten.

Mind the gap

Leads managen betekent dat je zowel hun gegevens als al hun voorbije contacten met je zaak up to date houdt. Zo volg je de sales-readiness nauwgezet op en hou je bij hoeveel (of weinig) een lead je nu eigenlijk oplevert. Pak je dat gewiekst aan, dan kan je de kloof van lead naar klant makkelijker overbruggen.

Van nattevingerwerk tot slim systeem

Akkoord: ook visitekaartjes opeenstapelen op je bureau is in zekere zin ‘leads managen’. Maar een systematische aanpak, gebouwd op slimme technologie, werpt ongetwijfeld meer vruchten af. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn.

Met deze 3 stappen neem je je leads stevig in handen.

Meer weten? Dit gratis e-book biedt een houvast om met elke stap concreet aan de slag te gaan. 

  • Creëer een procedure

Je ontmoet iemand op een event of een websitebezoeker vult een formulier in: wat nu? Door een stappenplan uit te schrijven voor nieuwe leads, volg je elke potentiële klant op dezelfde manier op. Bepaal hoe je leads kwalificeert en wanneer je met hen contact opneemt, en teken een pipeline uit om hun status op de voet te volgen.  

  • Registreer je leads

Hou al je in- en outbound-leads nauwkeurig bij in een CRM-systeem, en voeg er zo veel mogelijk relevante gegevens aan toe. Hoe meer informatie je hebt over iemand, hoe gerichter je hem of haar kan aanspreken. En dat vergroot de kans dat men uiteindelijk in zee gaat met je zaak.

  • Analyseer en leer

Goed begonnen, is half gewonnen! Half: want door al doende te leren, beheer je leads op termijn nog beter. Duik daarom af en toe in je data: hoeveel leads kreeg je binnen, hoeveel gingen verloren, waarom kon je hen niet overtuigen van je product, enz.

Zelf starten met lead management? Duik dieper in de drie stappen in dit gratis e-book.

Download ebook