Teamleader Blog Article

Leadkwalificatie met Teamleader

Leadkwalificatie met Teamleader

Zonder goede leadkwalificatie kan geen enkele onderneming echt bloeien. Uit onderzoek van Gleanster Research blijkt dat 75% van de leads uiteindelijk niet geschikt zijn voor een verkoop: je wil dus vermijden dat je je inspanningen op hen richt. Telefoontjes en afspraken die hun doel missen, kosten ten slotte alleen maar tijd en geld.

Een goed leadkwalifcatieproces helpt je informatie verzamelen en beslissen of je je inspanningen op deze potentiële klant wil richten. Je hebt de ondersteuning van de juiste tools nodig om dit soort informatie te verwerken.

Teamleader is de perfecte software om je daarbij te helpen. Met de tool kan je de nodige data verzamelen en verwerken, zodat je kan identificeren welke leads een goede match vormen met je bedrijf. Daardoor richt je je op de juiste verkoopkansen en sluit je sneller deals. n deze blog lees je hoe je leads kwalificeert met Teamleader en hoe je uiteindelijk meer omzet genereert.

Leadgegevens verzamelen

Om leads te kwalificeren heb je allereerst informatie nodig om een beter beeld te vormen van je contactpersoon. Je kunt deze data op verschillende manieren verzamelen met Teamleader: via webformulieren, LinkedIn en e-mail.

1. Web2leads

Je verliest een voorstel gemakkelijk door leads niet of niet snel genoeg op te volgen. Dit kan gebeuren door tekort aan leadkwalificatie teamleader linkedintijd of een gebrek aan overzicht. Dankzij Teamleaders integratie met Web2Leads los je dat op in 4 eenvoudige stappen:

  1. Je plaatst een webformulier op je website met Jotform, Wufoo, Unbounce of Formstack, of je bouwt gewoon je eigen formulier.
  2. Je websitebezoeker vult het in, bijvoorbeeld om meer informatie, een brochure of andere aanbiedingen te ontvangen.
  3. De contactinformatie van de websitebezoeker wordt automatisch aan Teamleader toegevoegd.
  4. Zo vul je je database met nieuwe leads, klaar voor kwalificatie en opvolging.

Organiseer je een evenement? Maak een nieuw formulier aan voor de gelegenheid. Verzamel de contactgegevens van aanwezigen en ga achteraf na wat het evenement opleverde. Met behulp van de statistieken ontdek je namelijk hoeveel bezoekers uiteindelijk ook klant zijn geworden.

Met Teamleader kan je de weg van lead naar klant moeiteloos opvolgen. Ontdek in deze infographic hoe Teamleader je bij elke stap ondersteunt in je lead management.

2. LinkedIn

Op LinkedIn vind je belangrijke bedrijfsinformatie terug: de functietitel de manier waarop iemand zijn rol beschrijft, kan duidelijk maken of deze persoon gemachtigd is om beslissingen te nemen. Gebruik de LinkedIn-plug-in om die informatie automatisch aan Teamleader toe te voegen..

3. E-mailtracking

Synchroniseer je e-mailprogramma (Outlook, Office 365, Gmail) met Teamleader om contactinformatie, in- en uitgaande e-mails aan je CRM toe te voegen.

Daarnaast kan je ook rechtstreeks onbekende contacten aan Teamleader toevoegen en al het e-mailverkeer tussen jou en je CRM-contacten in je database opslaan. Het eindresultaat? Perfect opgevolgde communicatie, zonder knippen en plakken.

Zonder enige moeite kan jij dus alle contactdetails razendsnel in je CRM opslaan én verrijken met extra informatie. Dat is de basis voor je leadkwalificatieproces. Daarnaast is het ook nog eens een makkelijke manier om een lead- en klantenbestand uit te bouwen. De volgende stap? Je data beheren en analyseren.

Optimaliseer je leadmanagement- en kwalificatie

Teamleader biedt een overzicht van al je leads: je leadkwalificatieproces start dus met dit dashboard.

1. Volg leads op met behulp van dealfases

Een deal in Teamleader staat gelijk aan een verkoopkans. Transformeer nieuwe contacten automatisch in een deal en gebruik die om je voortgang nauwgezet op te volgen. Je kan zo’n deal immers in verschillende fases opdelen: nieuw, contacteren, kwalificeren, aanvaard, geweigerd en meer. Op basis van kleuren zie je in één oogopslag welke acties je moet ondernemen.

lead management teamleader opvolging leads

Wordt een deal geweigerd? Voeg dan de reden toe. Stel bijvoorbeeld dat een lead je vertelt dat de timing niet ideaal is, maar dat hij de aankoop over zes maanden opnieuw wilt overwegen. Met Teamleader kan je dan snel en eenvoudig een telefoontje inplannen om dit verder op te volgen. Op vlak van kwalificatie is dat een dubbel voordeel: je verliest geen tijd en moeite aan een zinloze jacht, maar je bewaart wel een goede lead voor in de toekomst.

Daarbovenop kan het bijhouden van ‘redenen voor verlies’ je helpen om strategische beslissingen te maken op basis van reële data. Vind een significant deel van je leads de prijzen te hoog? Dan is het misschien tijd om die te gaan herzien óf een campagne op poten te zetten die de waarde van jouw aanbiedingen onderstreept.

2. Maak automatisch taken en calls aan ter opvolging

Door je kalender te synchroniseren met Teamleader kan je taken vanuit de ene agenda ook in de andere bekijken. Die taken kan je automatisch aanmaken in Teamleader om zo een strakke opvolging te garanderen: misschien wil je een call inplannen via Teamleaders VoIP-integratie of een meeting of e-mail ter opvolging in je agenda zetten. Beantwoord een lead een telefoontje niet? Dan stelt Teamleader een nieuw moment voor om terug te bellen.

Al deze features draaien om de juiste timing. Bij leadkwalificatie gaat het er immers niet alleen over welke leads je al dan niet moet contacteren, maar ook wanneer.

Onderscheid leads van elkaar met behulp van custom fields, tags en segmenten

De mogelijkheid om veelbelovende leads van de minder interessante te onderscheiden is een belangrijk voordeel in je zoektocht naar de juiste leads.

Daarom is segmentatie een essentieel onderdeel van leadkwalificatie. Door je database op te splitsen kan je nog meer doelgerichte opvolgingsacties en communicatie inplannen. Je kan segmenten creëren door tags of custom fields toe te voegen.

Het verschil tussen tags, custom fields en segmenten:

leadkwalificatie teamleader tags custom field segmenten

We benadrukten eerder al dat timing een belangrijk aspect is bij kwalificatie. Custom fields vormen daar de perfecte ondersteuning bij: voeg bijvoorbeeld ‘verwachte verkoopdatum’ toe om te voorspellen wanneer je van plan bent te closen.

Lead kwalificatie is een voortdurend leerproces

Met Teamleader achterhaal je de beste bronnen van leads via de CRM-module, waar je de herkomst van elke lead kan ingeven. Vraag een lead daarom altijd hoe ze bij jou zijn terechtgekomen: via je website, een evenement of in een magazine? Met de in-app statistieken over leadbronnen meet je makkelijk de conversieratio per kanaal, zodat je je geld slim kan spenderen. Als je bijvoorbeeld veel leads binnenkrijgt via je partnernetwerk, is het een goed idee om die samenwerkingen nog meer te versterken.

Kijk even naar je verkoopgeschiedenis en duik in de statistieken om je verkoopstrategie aan te scherpen. Teamleader helpt je om trends te ontdekken en de juiste beslissingen te nemen om je leadkwalificatie te versterken.

Meer leren over hoe Teamleader je onderneming kan helpen groeien? Ontdek welke features jouw sales en marketing een boost kunnen geven.