Teamleader Blog Article

Terug naar het blog overzicht

Leren uit je eigen data: tips voor kmo's

Al eens iets gehoord over het belang van data? Leren uit je data kan een grote rol spelen in de toekomst van je bedrijf. Daarom vertellen wij je hoe je data kan verzamelen, analyseren en er het meeste uithalen als kmo. 

Veel bedrijven hebben momenteel een sterke interesse in data. Vooral sales en marketing worden er bijna door geobsedeerd, maar dat is niet de enige sector die er aandacht zou moeten aan besteden. 

Waarom zijn data zo belangrijk om bij te houden? Hoe kan je ze gaan analyseren? En vooral: hoe kan je er als kmo mee aan de slag?

Data voor dummies

Digitale transformatie maakt het steeds makkelijker om immense verzamelingen gegevens op te slaan. Gigantische datasets kunnen geregistreerd en vergeleken worden en die analyse maakt het mogelijk om patronen te ontdekken en grondige inzichten te creëren die voordien niet mogelijk waren.

Bijzonder interessant voor de bedrijfswereld dus, omdat dit soort inzichten gebruikt kunnen worden om meer doordachte beslissingen te maken. Grote bedrijven laten experts los op hun gigantische hoeveelheden aan gegevens, die door hun grootte ook wel ‘big data’ worden genoemd.  

Data voor dummies

Big data worden ingezet om bijvoorbeeld het gebruikersgedrag op een website te analyseren, waardoor deze bedrijven hier snel en efficiënt klantervaringen kunnen verbeteren.

Toch zijn data niet enkel nuttig voor de grote spelers. Ook in jouw onderneming komt er een massa gegevens voorbij. Het enige verschil is dat ze nog niet worden opgeslagen of geanalyseerd.

Denk je eens in wat de voordelen zouden zijn als je die gegevens uitgebreider ging registreren: je leert je klanten beter kennen, waardoor je hen beter van dienst kan zijn. Je kan razendsnel data zoals namen en e-mailadressen opslaan, maar ook gedrag dat online geregistreerd wordt, zoals de tijd die mensen op je website doorbrengen.

Zo verwerf je al snel diepgaande inzichten; je beste klanten, waar ze vandaan komen, hoe lang je verkoopprocessen duren en waar ze spaak lopen - noem maar op! Daarvoor hoef je geen datawetenschapper in huis te halen; er bestaat diverse software die al je datavragen beantwoordt.

Wil je meer leren over hoe je technologie voor jouw onderneming kan inzetten, download dan ons ebook over digitaal ondernemen: de noodzaak, de voordelen en de volgende stappen om digitaal te ondernemen.

Voorbeeld: wat kan je leren van je website?

Je website is af en online. Klaar! Of toch niet? Om het meeste uit je website te halen, moet je er data uit verzamelen en die ook gaan uitpluizen.

Eerst en vooral wil je dat bezoekers je website kunnen vinden. Maar eens je potentiële klanten hun weg ernaar hebben gevonden, wil je dat ze er ook iets doen. Informatie opzoeken. Je prijzen bekijken. Een contactformulier invullen. Je wilt dus, om het in marketingtermen te zeggen, het engagement met je website meten.

Om een duidelijk beeld te krijgen van hoe hun website presteert, willen veel bedrijven graag dat engagement meten... alleen gaat engagement niet om één meetbaar cijfer, maar om de combinatie van heel wat gegevens zoals: 

  • Aantal (unieke) paginaweergaves: hoeveel mensen bezochten je pagina?
  • Bounces: hoeveel mensen verlaten je website, meteen nadat ze die hebben geopend?
  • Kliks: hoeveel kliks zijn er op elke pagina, op welke links... ?
  • Shares: hoe vaak wordt jouw website of de inhoud erop gedeeld?
  • Formulieren: hoe vaak worden ze ingevuld? Zijn ze volledig?
  • ... en nog veel meer.

Een combinatie van verschillende statistieken, relatief makkelijk te verzamelen met online tools, kan dus voor heel wat verfrissende inzichten zorgen. Zo komen de zwakke punten van je website aan het licht, en begrijp je meteen ook beter waar je websitebezoeker wel - en vooral niet - naar op zoek is.

Waarom zijn data interessant voor jouw kmo?

Hoewel bijna 70% van de ondernemers het toenemend belang van data erkent, is slechts 1 op 4 bedrijven ermee bezig. Dat kan je in je voordeel gebruiken: door snel in te zetten op dataverzameling, kan je je concurrenten een stap voor zijn.

Wat kan een doorgedreven analyse van je data voor je bedrijf betekenen?

  • Creëer een nieuwe beslissingscultuur, die veel meer op feiten en cijfers gestoeld is. Een onderbouwde mening geeft jou en je medewerkers een pak meer zekerheid. 
  • Op vlak van service- en productverlening ontstaan er nieuwe opportuniteiten. Dankzij nieuwe, diepgaande inzichten kan jij je aanbod aanpassen aan de wensen van je klant (in plaats van wat je denkt dat de klant wil). 
  • Je versterkt klantenrelaties door meer personalisatie. Door hun gegevens juist aan te wenden, geef je klanten het gevoel dat je hen écht kent… en een tevreden klant, is dat niet waar het uiteindelijk  allemaal om draait? 

“Door data slim te gebruiken creëer je een nieuwe beslissingscultuur, verbeter je je product of dienst en versterk je je klantenrelaties.”

Hoe kan je data verzamelen en gebruiken?

Prospecteren: nieuwe klanten aantrekken en overtuigen

Data voor kmo's: prospecteren

Niet alle potentiële klanten waarmee je in contact komt, vormen een match met je bedrijf. Met behulp van data kan je analyseren wat je beste klanten gemeen hebben en waar er nog kansen zijn om het beter te doen. 

  • Leer de verschillende segmenten van je doelpubliek beter kennen - van de media die ze consumeren tot de taal die ze gebruiken.
  • Creëer meer personalisatie en engagement door de juiste boodschap op het juiste moment te brengen.
  • Profiteer van meer efficiënte sales doordat je beter kan inspelen op je potentiële klanten. 

Bouwen aan betere klantenrelaties

Niet alleen je bedrijf, maar ook je klanten profiteren van deze schat aan klantgegevens. Door meer informatie te verzamelen, creëer je meer kansen om ze echt gelukkig te maken én te houden.

  • Als je klantenbestand snel groeit, zullen klantenfiches en het geheugen van zelfs de allerbeste secretaresse niet meer volstaan. Dankzij een systeem voor klantenbeheer bewaar je te allen tijde een persoonlijke band met al je klanten.
  • Zorg voor gepersonaliseerde communicatiestrategieën door je klantenbestand op te delen met behulp van criteria die je zelf bepaalt. Door klantgegevens te combineren met mobiele data en informatie van sociale netwerken zoals Twitter of Facebook, maak je doorgedreven personalisatie mogelijk.
  • Toon mensen dat je hen waardeert met behulp van deze persoonlijke communicatie. Het zal je enorm vooruit helpen in het verkoopproces. 

Verkooptraject opvolgen

Data voor kmo's: verkooptraject opvolgen

Hoe kwam een potentiële klant bij jou terecht? Welk contact is er geweest? Hoe verliepen de meetings? Werden er offertes verzonden? Werden die aanvaard en waarom (niet)?

  • Registreer alle stappen die je neemt tijdens een verkoopproces en sla ze op in een centrale database. 
  • Gebruik data-analyse om te ontdekken waar het vaak mis gaat. 
  • Leer uit je data en kies voor een proactieve aanpak tijdens je kwalificatieproces. 

Leren uit statistieken en cijfers

Wil je meer weten hoe je jouw data in de praktijk kan inzetten? In deze blog vertellen we je hoe je Teamleader kan gebruiken om meer inzicht in je data te krijgen. 

Krijg meer inzicht in je bedrijfsactiviteit! Door te weten waar je leads geografisch gezien te vinden zijn, of welke kansen je hebt om een verkoop te doen slagen, kan je jouw processen gaan bijschaven. Data-analyse helpt je om om je onderneming te laten groeien.

Data zijn dus niet alleen weggelegd voor marketingexperts bij multinationals. Ook voor je kmo kunnen ze een cruciale rol spelen: van inzicht in je klanten, tot een gesmeerd verkoopproces en optimale processen in je volledige bedrijf.

digitaliseren met je onderneming

Over de auteur

Fay Haelterman

Resoluut heeft Fay besloten dat ze 1 meter 70 wil zijn, waardoor we haar nog nooit gezien hebben met hakloze schoenen. Dezelfde vastberadenheid zien we terug in haar schrijven: de rest van het content team moet Fay regelmatig van haar scherm wegrukken om ervoor te zorgen dat haar blogpost niet de volgende ‘Oorlog en vrede’ wordt. We proberen haar dus voornamelijk teksten door te schuiven van meer dan 5000 tekens en zo houden we iedereen gelukkig!

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!