Teamleader Blog Article

Multi-currency: een must voor je internationale klanten

Benny Waelput Benny Waelput on 17-aug-2018 14:16:26 in Digitalisering & Productiviteit

Multi-currency: een must voor je internationale klanten

Door de toenemende globalisatie kopen mensen steeds meer online of in het buitenland. De kans wordt dus steeds groter dat ook jouw onderneming internationale klanten aantrekt.

Volgens Forrester Research wordt verwacht dat de internationale B2C-verkoop online in de komende vijf jaar verdubbelt. Je sales zouden dus wel eens flink kunnen stijgen als je al die winkelaars een kans geeft om in hun eigen munteenheid te betalen. Dat is nu precies waar je multi-currency voor nodig hebt.

HQ_Blog_Multicurrency_Inline_1-1Wat houdt multi-currency in?

Bij multi-currency verwerk je transacties in meerdere munteenheden.  Aangezien de meeste klanten verkiezen om in hun eigen munteenheid te betalen, is de dienst een goede manier om je inkomen te verhogen en tegelijkertijd een betere dienstverlening aan te bieden.

Vroeger waren betaalmogelijkheden met verschillende valuta nogal ingewikkeld. Je moest rekening houden met wisselkoersen en veiligheidsrisico’s, en al deze gegevens bovendien handmatig in een intern boekhoudsysteem invoeren. Dankzij de technologie van vandaag is gelukkig een groot aantal van die problemen verdwenen en zijn de voordelen van multi-currency steeds duidelijker.  

Een voorbeeld: je verkoopt producten die je in euro aanrekent. Al betalen je Britse klanten in ponden, Franse en Duitse klanten met euro en Japanse klanten met de yen: je kan nog steeds alle accounts, salesstatistieken en facturen in je eigen munteenheid beheren. Iedereen wint er dus bij.

Waarom is multi-currency zo belangrijk?

Klanten zijn meer geneigd om iets te kopen als ze hun favoriete betaalmethode en munteenheid kunnen gebruiken.

Is je doel om je verkoop te verhogen en naar nieuwe markten uit te breiden? Dan is multi-currency echt wel de weg vooruit. Dit zijn de belangrijkste voordelen van betaalmogelijkheden in verschillende munteenheden:

1. Vermijd transactiekostenHQ_Blog_Multicurrency_Inline_2-1

Je vermijdt extra kosten die anders bij de conversie van munteenheden komt kijken en vaak aan de klant wordt doorgerekend - wat voor flinke ontevredenheid kan zorgen. Help klanten daarom deze kosten te vermijden: ze zullen je ervoor waarderen en gemotiveerd zijn om in de toekomst nogmaals bij jou te kopen of je aan te bevelen bij vrienden, familie of collega’s.

2. Verhoog de klantgetrouwheid

Shoppers betalen liever in hun lokale munt. Ze weten dan hoeveel je hen precies aanrekent, wat verwarring, vragen en onaangename verrassingen vermijdt. Duidelijkheid zorgt voor een positieve ervaring, wat resulteert in vertrouwen.

Vertrouwen is dan ook één van de meest belangrijke factoren voor klantloyaliteit, en zal ook bepalen of klanten naar je terugkeren.

3. Verminder het aantal geannuleerde aankopen en terugbetalingen

Volgens Statista gaat maar liefst 13% van de online shoppers niet door met een aankoop als de prijs in een vreemde munt wordt aangeboden. Beperk klanten dus niet tot één munteenheid en zorg ervoor dat klanten hun aankoop voltooien.

Wanneer klanten het verschuldigde bedrag in vraag stellen of hun bankafschriften niet begrijpen, zullen ze ook sneller de kost betwisten en terugbetalingen eisen. Da’s niet alleen vervelend, maar ook tijdrovend, en het kan zelfs leiden tot boetes. Die hebben een negatieve impact op je reputatie én cashflow.

Hoe multi-currency werkt

Hier is een duidelijk voorbeeld van hoe multi-currency in de praktijk werkt:

Pierre heeft een bekende bakkerij in Parijs. Mensen komen uit de wijde omtrek om van zijn heerlijke gebakjes te genieten. Hij verkoopt en verscheept zijn producten zelfs over de hele wereld. Jalil, een hoteleigenaar uit Dubai, gunt zijn gasten het beste en wil daarom ook Pierres gebakjes serveren.

Jalil koopt en verkoopt in US Dollars en daarom maakt Pierre een offerte in USD. Pierre kan dan meteen de wisselkoers zien: wat is de prijs in USD vergeleken met EUR?

Zodra Jalil de offerte aanvaardt, zet Pierre de factuur automatisch om in USD. Vervolgens kan Pierre de statistieken in zijn facturatieprogramma bekijken om in te schatten hoeveel winst hij uit deze deal kan verwachten. Het is niet nodig om te prijs te herberekenen van USD naar EUR: zijn facturatieool zet deze automatisch om in de standaardmunt, zodat de statistieken altijd up-to-date zijn.

Pierre synchroniseert zijn facturen vervolgens met zijn boekhoudprogramma. Zodra de betaling binnenkomt, gebruikt hij de wisselkoers om de kost en winst in te boeken.

Op het einde van de dag zijn beide partijen tevreden. Pierre hoeft geen extra tijd te besteden aan Jalil, ook al leven ze dan op tegenovergestelde plekken.

Hoe kan je betaalmogelijkheden in verschillende valuta aanbieden?

De snelste en makkelijkste manier om je klanten in verschillende munten te laten betalen, is door facturatiesoftware te gebruiken die dit ondersteunt. Zo kan je automatisch en in real-time wisselkoersen berekenen voor offertes of facturen. Zonder deze functie kunnen transacties in verschillende munteenheden bijzonder frustrerend verlopen.

Een facturatieprogramma ondersteunt multi-currency op de volgende manieren:

  1. Maak en bekijk alle offertes en facturen in verschillende munteenheden
  2. Zet valuta voor producten om op je factuur
  3. Stel wisselkoersen in die verschillen van de standaardkoers
  4. Maak facturen of creditnota’s van offertes in een andere munt
  5. Behoud een correct overzicht van je winst, zelfs als facturen in verschillende munteenheden zijn
  6. Synchroniseer facturen met je boekhoudtool naar de juiste munteenheden

Teamleader, een all-in-one-tool voor CRM, projectmanagement en facturatie, geeft je klanten de kans om in hun eigen munt te betalen. In ruil maak jij zonder problemen facturen en creditnota’s, waarbij je steeds een duidelijk overzicht van je winst behoudt. En dat is nog maar het begin. Leer meer over multi-currency met Teamleader.