Teamleader Blog Article

Ondernemen in België: het doemdenken voorbij

Robin Van Cleemput Robin Van Cleemput on 26-jul-2019 15:49:29 in Sales & Marketing, Work Smarter

Ondernemen in België: het doemdenken voorbij

De voorbije 2 jaar werd het voor Belgische ondernemers een pak eenvoudiger om aan financiering te komen, zo blijkt uit het jaarlijkse ‘Doing Business’-rapport van de Wereldbank. Meer nog: België komt als sterkste groeier uit die analyse – ondernemers hebben dus de wind in de zeilen. Toch kelderde hun vertrouwen in juni naar een historisch dieptepunt. Hoe zit het nu echt met ons ondernemerslandschap? 

Als je ’t aan de bezoekers op Work Smarter vraagt – ons jaarlijkse ondernemersevent – zit dat best wel snor. Enthousiaste entrepreneurs ontmoetten er elkaar en nuanceerden rooskleurige en fatalistische voorspellingen. 

Nu al tickets kopen voor Work Smarter 2020, da’s extra voordelig. 

De doorwinterde expert: “Mindset zit goed”

Het toonbeeld van een écht Belgisch bedrijf? Schoenen Torfs: tienmaal uitgeroepen tot Werkgever van het jaar in België en sinds kort ook aan de top in Europa. Als iemand dus een mening mag hebben over ondernemen in ons land, is het kopman Wouter Torfs wel.  

“We worden om de oren geslagen met berichten over hoe moeilijk ondernemers het hier hebben, maar dat vind ik niet correct. Ondernemen staat vandaag veel meer in the picture dan pakweg 10 jaar geleden – ik kan het weten – en de mindset is de voorbije jaren sterk veranderd. Jongeren willen niets liever dan een eigen zaak beginnen, dat was vroeger wel anders. Mensen beseffen ook steeds meer dat welvaart niet van de overheid, maar van bedrijven komt.”

Toch is er één akkefietje waar Wouter zich in kan vinden: de administratieve rompslomp. “Dat je veel paperassen moet doorploegen: dat klopt wel. Op dat vlak kan het in België zeker nog beter.”

Dé manier om je papierberg te verkleinen en je administratie efficiënt aan te pakken? Probeer Teamleader. 

De selfmade-man: “Het gaat om de drive”

Ook Gents wonderkind Jonas Dhaenens, CEO van Combell Group, is kritisch voor de negatieve stemmen over ondernemen in België. “Belgen moeten ophouden met zich te verschuilen achter de overheid.  Entrepreneurs die het lastig hebben schermen nogal makkelijk met ontoereikende maatregelen, financieringsissues, belastingen, enz.”

“En akkoord: het is niet altijd eenvoudig. Neem nu e-commerce: de wetgeving rond nachtwerk maakt het er zeker niet makkelijker op om mee te kunnen met de Zalando’s van deze wereld. Maar daarom gaan slabakken is nonsens. Wil je succesvol ondernemen, dan moet je gedreven zijn, hard willen werken, en niet opgeven. Dat is niet anders in België dan in de rest van de wereld. Met de juiste drive kom je er wel.” 

“Wil je succesvol ondernemen, dan moet je de juiste drive hebben. Dat is niet anders in België dan in de rest van de wereld.” - Jonas Dhaenens, CEO Combell Group

De wereldburger: “Onderneem in Digitalis”

Even een balletje opgooien: houdt het wel steek om ondernemen in België af te wegen tegen het buitenland? In zekere zin wel – wetgeving en steunmaatregelen bepalen mee hoe vlot je een zaak opstart en runt – maar het is ook een beetje achterhaald. Althans, volgens Google België-eindbaas Thierry Geerts

“Vergis je niet, we zijn geen inwoners van Vlaanderen of België: we zijn in de eerste plaats inwoners van Digitalis, een globale markt met 4 miljard inwoners. De hoofdzetel? De smartphone: da’s waar klanten, leveranciers en partners je vinden. De paradox is dat Belgische consumenten wél online zijn, maar bedrijven niet of onvoldoende. Dat is waar het schoentje knelt, en dat staat los van loonakkoorden of taxmaatregelen.”  

Alles kan beter

Conclusie: ondernemen in België is verre van onmogelijk, en al zeker niet zo dramatisch als het soms lijkt. Maar het kan natuurlijk altijd beter. We vroegen onze experts ter zake om zelf een maatregel voor stellen voor het komende regeerakkoord, om ondernemerschap in België verder aan te wakkeren.

“De drempel om mensen in dienst te nemen moet naar omlaag”, meent Wouter Torfs. Dat kan bijvoorbeeld door de loonkost voor de eerste 10 medewerkers die je aanneemt te drukken. Daarnaast moet het ook eenvoudiger worden om werknemers te ontslaan: nu zijn ondernemers bang om volk aan te nemen – nochtans nodig voor hun groei – omdat ze weten dat ze hen moeilijk nog kunnen loslaten. Van die angst moeten we af.” 

“De loonkost voor de eerste 10 medewerkers die je aanneemt, moet omlaag.”  - Wouter Torfs, CEO Schoenen Torfs

Voor techno-optimist Thierry Geerts moet het beleid sterker inzetten op digitalisering, door chief digital officers aan te stellen. “Bij de industriële revoluties nam België steeds het voortouw – van textiel en havens tot autoassemblage – mede dankzij gerichte investeringen en een gefocust beleid. Maar in de digitale revolutie dreigen we achterop te raken. Om opnieuw de wereldtop te halen, hebben we chief digital officers nodig. Die hangen niet vast aan één kabinet, maar overstijgen ze. Logisch, want digitalisering is niet terug te brengen tot enkel onderwijs, milieu of economie.” 

Of heeft een achterophinkend beleid er toch niet zo veel mee te maken? Jonas Dhaenens: “Je ziet dat de grote e-commerce retailers in ons land niet Belgisch zijn – Bol.com, Zalando, noem maar op. Ligt dat aan onze wetgeving? Misschien, maar wat vooral ontbreekt, is een portie lef. Belgische ondernemers moeten het grootser zien en internationaal dromen.” Wat dat lef oplevert? Jonas’ Combell is intussen, dankzij een fusie met TransIP, een dik miljard dollar waard. 

Teamleader geeft Belgische kmo’s een stevige duw in de rug met software en service om slimmer te werken. Probeer Teamleader nu 14 dagen gratis.