Teamleader Blog Article

Cloud CRM: 5 redenen waarom het je omzet verhoogt

Cloud CRM: 5 redenen waarom het je omzet verhoogt

Investeren in CRM is een goed idee als je je bedrijf wil digitaliseren, je administratie wil beperken en processen zoals verkoop en marketing wil verbeteren. Wat is cloud CRM en waarom heb je het nodig? Dit artikel vertelt je hoe cloud CRM je omzet kan verhogen.

Wat is een CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem slaat niet alleen alle contactgegevens van leads en klanten op, maar ook van externe partijen zoals leveranciers, verkopers en partners. Bovendien bevindt alle data zich op een gecentraliseerde locatie toegankelijk voor alle juiste medewerkers.

Het blijft niet enkel bij namen, telefoonnummers en e-mailadressen: een CRM-systeem verzamelt ook informatie uit een groot aantal andere kanalen. Denk maar aan data zoals eerdere aankopen, vergaderverslagen, de opvolging van e-mails en telefoontjes, uitdagingen uit het verleden en in de toekomst, financiële situatie, functietitels of via welk marketingkanaal je klanten je bedrijf hebben ontdekt. Een CRM-tool biedt een 360°-overzicht van alle personen met wie je bedrijf te maken heeft. Dit is van belang voor je marketing, verkoop, administratie én klantenservice.

Cloud vs On-Premise CRM


On-premise CRM-software bewaart al je data op een interne server. Het wordt vaak gebruikt door organisaties die hun bestaande IT-infrastructuur willen inschakelen of de volledige controle over gegevens willen behouden, vooral als ze met gevoelige informatie werken.

Cloud CRM slaat alle gegevens op een betrouwbare manier op in de cloud. 87% van de CRM-gebruikers verkiezen cloud CRM boven een interne server: het is dus veruit de populairste keuze. Logisch, want het biedt tal van voordelen.

  • Je hoeft zelf geen infrastructuur te voorzien of je zorgen te maken over het onderhoud. Je softwareleverancier is verantwoordelijk voor de ondersteuning en updates. Door je gegevens in de cloud te beheren, hoef je nooit extra te betalen voor de meest recente updates.
  • Je kan cloud CRM veel eenvoudiger aanpassen aan de noden van je bedrijf. In de meeste gevallen geldt: hoe minder opslagruimte en functies je nodig hebt, hoe budgetvriendelijker de tool.
  • Naarmate je bedrijf groeit, groeit cloud CRM met je mee. En het beste is: je hoeft je nooit zorgen te maken over toekomstige technische problemen aangezien dit de verantwoordelijkheid is van je softwareleverancier.
Werken in de cloud betekent dat gegevens altijd en overal toegankelijk zijn - je hebt enkel een internetverbinding nodig. Hierdoor kan je CRM-applicaties mobiel gebruiken en agenda’s en verkoopkansen onderweg opvolgen.

CRM ebook download

De voordelen van CRM

Waarom is CRM-software een geweldig idee? Het helpt je bedrijf om:

  • Je concurrenten te verslaan
  • Meer en beter te verkopen
  • Je klantrelaties te verbeteren
  • Kostenefficiënter te zijn en tijd te besparen
  • Je bedrijfsprocessen te verbeteren

1. Versla je concurrentie

Cloud CRM - versla je concurrentie

De werkomgeving wordt elke dag digitaler. Digitalisering is niet zomaar een hype. Zo investeerde de Europese Commissie al meer dan € 5 miljard in de digitale innovatie van Europese industrieën. Om competitief te blijven, is het digitaliseren van je bedrijf essentieel - en investeren in digitale hulpmiddelen zoals een CRM, maakt daar een belangrijk deel van uit.

Zet klanttevredenheid in als strategie om je concurrenten te verslaan. CRM helpt je bedrijf klantgerichter te maken door het leven van je potentiële klanten te vereenvoudigen.

Welke service zouden je klanten verkiezen: een offerte per post ontvangen, handmatig voor goedkeuring ondertekenen, terug in een envelop steken, op zoek gaan naar een postzegel en je brief op de post doen... of online een offerte goedkeuren, met slechts één muisklik? Cloud CRM biedt je die mogelijkheid, waardoor elk contactpunt voldoet aan de verwachtingen van je klant.

Hoe helpt cloud CRM je om je concurrenten te verslaan?

  • Digitaliseer je bedrijf en wees je concurrenten een stap voor
  • Verbeter je klanttevredenheid door elk contactmoment met je bedrijf te vereenvoudigen
  • Bied je klanten flexibiliteit en een superieure ervaring met een persoonlijke, vlotte aanpak


2. Verbeter je verkoopproces

Cloud CRM - verbeter je verkoopproces

Volg je doelpubliek op

Volg  je sales pipeline op met CRM-software: houd bij in welke fase (vb. eerste contact, afspraak vastgelegd, offerte opgestuurd, etc.) leads zich precies bevinden en welke acties je vervolgens moet ondernemen.

Met een overzicht van het gefactureerde bedrag per klant, kan je ook in één oogopslag bepalen welke klanten het meest winstgevend zijn. Gebruik die informatie om bepaalde patronen te ontdekken en hierop te anticiperen: stel dat je opmerkt dat veel van die klanten zelfstandig consultant zijn. In dat geval is het geen slecht idee om je op dit type bedrijven te richten, in plaats van bijvoorbeeld retailers met meer dan 100 werknemers.

Identificeer verkoopkansen

In veel bedrijven zijn cross-selling (het verkopen van aanverwante producten) en upselling (het verkopen van duurdere of een grotere hoeveelheid producten) waardevolle verkoopsopportuniteiten.

Door je database te filteren op bepaalde criteria, zoals klantengetrouwheid of eerder aangekochte producten, vertelt je CRM je welke klanten waarschijnlijk reeds overwogen hebben om bepaalde producten of services te kopen. Zo kan je dus nieuwe verkoopkansen identificeren. Zeker de moeite waard, want volgens Forbes is het tot 50% gemakkelijker om een dienst of product aan een bestaande klant te verkopen dan aan nieuwe prospecten.

Hoe helpt cloud CRM je om meer en beter te verkopen?

  • Beheer je sales pipeline beter
  • Begrijp je doelgroep
  • Ontdek upsell- en cross-sell-mogelijkheden

 

3. Word meer kostenefficiënt en bespaar tijd

Cloud CRM - tijd en geld besparen

Voeg klantgegevens sneller toe

Klantgegevens kan je meteen toevoegen en updaten in je CRM-systeem vanuit verschillende kanalen. Vaak kan je zelfs automatisch in plaats van manueel gegevens toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld met het behulp van een BTW-nummer belangrijke bedrijfsdata invullen, of een volledige Excel-lijst importeren. Denk eens aan hoeveel tijd je bespaart als je al die klantgegevens niet voortdurend moet controleren en bijwerken.

Beheer je CRM overal en altijd

Cloud-software beschikt vaak over een mobiele app, zodat je belangrijke zaken kan bekijken als je onderweg bent. Stimuleer je collega's om je CRM-tool meteen en correct bij te werken, waardoor je gemakkelijker informatie overdraagt en deelt.

Automatiseer administratief werk

Ga op zoek naar een CRM-systeem met een facturatiemodule of een integratie met je eigen software zodat je offertes en projecten makkelijk aan je boekhouding toevoegt en factureert. Door je facturatieproces te digitaliseren, bespaar je niet alleen veel tijd; je krijgt ook veel meer inzicht in je openstaande facturen en cashflow.

Hoe helpt cloud CRM je tijd en geld besparen?

  • Voeg klantgegevens sneller toe
  • Raadpleeg je CRM-tool altijd en overal
  • Digitaliseer administratief werk om tijd te besparen en fouten te vermijden

4. Verbeter je bedrijfsprocessen

Verbeter interne communicatie & samenwerking

Cloud CRM - bedrijfprocessen

Meer transparantie en minder fouten brengen je medewerkers dichter bij elkaar. Breng verschillende afdelingen gemakkelijker op één lijn en bied hen een gedeeld communicatiekanaal: je CRM-tool.

Met een CRM-systeem dat integreert met je kalender en misschien zelfs een eigen agenda-module aanbiedt, behoud je de controle over de agenda van al je collega’s. Volg taken en meetings op en blijf op de hoogte van elke telefoontje.

Medewerkers die ziek of met vakantie zijn, hinderen niet langer je dagelijkse werking. Met cloud CRM neemt een collega gemakkelijk het roer over en is er gegarandeerd een vlotte opvolging van elke verkoopovereenkomst of -communicatie.

Centraliseer je informatie

Informatie centraliseren kan een enorme impact hebben op je processen, van verkoop tot klantenservice. Elke medewerker heeft toegang tot alle klantgegevens, taken, notities en projecten, waardoor je eenvoudig informatie deelt.

Een CRM-tool is meer dan alleen een plaats om je gegevens op te slaan. Bovendien is de software heel erg actiegericht: het ondersteunt je bij je dagelijkse werking zoals taken plannen en delegeren, facturen verzenden en je cijfers beter opvolgen.

Leer van je resultaten

Investeren in een tool die diepgaande statistieken biedt, is geen overbodige luxe: een gezond bedrijf heeft een duidelijk overzicht nodig van onder andere de sales pipeline, het percentage van leads dat naar klanten converteert en het aantal telefoongesprekken van verkoopmedewerkers. Het helpt je om individuele en groepsprestaties beter op te volgen, zodat je je medewerkers kan ondersteunen om het meeste uit hun job te halen, en zo uiteindelijk meer omzet genereert.

Hoe helpt cloud CRM je bedrijfsprocessen te verbeteren?

  • Verbeter je samenwerking door je CRM-tool als gedeeld communicatiekanaal in te schakelen
  • Vereenvoudig het delen van informatie
  • Leer van je bedrijfsresultaten en individuele prestaties om je bedrijf consistent te verbeteren

4. Bouw aan betere klantrelaties

Hou je klanten tevreden

Raadpleeg het volledige overzicht van alle voorbije interacties met een klant en maak zo elk nieuw contactmoment nog persoonlijker.

Ga je wel eens naar het buitenland voor evenementen en heb je daar ook klanten in de buurt? Neem dan gerust al op voorhand contact met hen op en vraag hen om samen een koffietje te gaan drinken of te lunchen om de connectie te verstevigen. Het is een doeltreffende manier om top of mind bij je klanten te blijven. Wat doe je als een verkoopkans even op pauze staat omdat de zaakvoerder op vakantie vertrok? Wanneer je na het verlof opnieuw contact opneemt, vraag dan eerst hoe de vakantie is verlopen. Een kleine inspanning om je oprechte interesse te tonen, helpt je goed op weg om een hechtere band met je klanten te smeden.

Een goed CRM-systeem vermijdt vervelende situaties die klanten mogelijks zouden afschrikken, denk maar aan zichzelf steeds opnieuw moeten voorstellen of commerciële e-mails ontvangen met aanbiedingen waarin ze niet geïnteresseerd zijn.

Hou alle feedback van klanten bij

Cloud CRM helpt je bij het opbouwen en verstevigen van relaties door alle informatie op één centrale plek te verzamelen, communicatie uit het verleden (vb. telefoongesprekken, e-mails, supportvragen) consistent bij elke klant bij te houden en contactgegevens gemakkelijk up te daten en te synchroniseren. Gebruik CRM bijvoorbeeld als een centrale plek om klantenfeedback op te slaan.

Breid je netwerk uit

Het klinkt waarschijnlijk niet als een verrassing, maar je visitekaartjes laten rondslingeren of snel gegevens op je smartphone opslaan is niet bepaald de beste manier om contactgegevens te bewaren. Een CRM-tool helpt je om gegevens netjes op te slaan. Je kan zelfs e-mails, berichten of notities toevoegen, zodat elke medewerker steeds op de hoogte is.

Uiteindelijk zullen sterke relaties ook voor meer inkomsten zorgen. Vertrouwen zorgt ervoor dat je eenvoudiger verkoopt en klanten behoudt. Uit onderzoek van Invesp blijkt dat een nieuwe klant binnenhalen vijf keer zoveel kost als een klant behouden, dus het is zeker de moeite waard om in langetermijnrelaties te investeren.

Hoe helpt cloud CRM je om sterkere relaties op te bouwen?

  • Gebruik klantgegevens om persoonlijke relaties te creëren
  • Verbeter je service door klantfeedback te noteren en actie te ondernemen
  • Breid je netwerk uit en sla nieuwe contacten op

Kies voor een CRM-systeem dat aan je noden beantwoordt

Je cloud CRM helpt je om waardevolle inzichten uit je klantdata en de prestaties van je werknemers te halen. Het zorgt ervoor dat je kan focussen op klanttevredenheid en helpt je om efficiënter samen te werken, terugkerende problemen op te sporen en een algemene analyse uit te voeren. Aangezien een CRM-tool administratieve taken automatiseert, bespaart je team kostbare tijd die je kan gebruiken voor belangrijkere en meer winstgevende taken.

Elke CRM-software is verschillend, maar vaak is cloud CRM makkelijk te integreren met andere software, zodat je kan blijven werken met je favoriete tools. Boekhouding, marketing, online betalingssystemen - noem maar op! Kies voor een CRM toegespitst op de noden van je bedrijf en bespaar geld en tijd en verhoog je omzet.

CRM handboek download e-book