Teamleader Blog Article

Beheer je sales funnel met Teamleader

Beheer je sales funnel met Teamleader

Wil je graag software gebruiken om je sales te beheren? Teamleader kan je hierbij ondersteunen: lees verder en ontdek hoe je de verschillende stappen in je sales funnel makkelijk opvolgt met behulp van deze software.

Gebruik Teamleader om contactgegevens te verzamelen, potentiële klanten nauwkeurig op te volgen, meer inzicht te krijgen in je resultaten en sales targets in te stellen.

New call-to-action

Volg alle deals op in je sales funnel

sales funnel teamleader - volg deals op

Gebruik dealfases om de verschillende stappen in je sales funnel te visualiseren. Je kan hiervoor de voorbeeldfases in Teamleader zelf gebruiken, of je eigen dealfases maken, op maat van je verkoopproces. In het overzicht zie je dan niet alleen alle deals terug, maar ook in welke fase van de funnel ze zich bevinden. Daardoor weet je snel wat je volgende actie inhoudt of welke fases meer aandacht vragen.

Dealfases vormen meer algemene categorieën. Je kan ze aanvullen door er gerelateerde taken, meetings en calls aan te koppelen voor alle individuele prospecten. ‘Gekwalificeerd’ zou bijvoorbeeld een dealfase kunnen zijn, terwijl een herinnering om een offerte te verzenden eerder in een taak thuishoort.

Wil je nog beter het onderscheid zien tussen je verschillende deals? Geen probleem. Deel ze (automatisch) op aan de hand van kleurcodes, zodat je steeds het overzicht behoudt van de status van alle lopende deals. In één oogopslag zie je of ze geaccepteerd of geweigerd zijn. Ook dit pas je aan op basis van je eigen verkoopproces: je kiest zélf hoeveel tijd mag voorbijgaan voor je zelf actie onderneemt bij een deal die nog niet geaccepteerd werd. Ook deze krijgt een duidelijke kleurcode.

Om specifieke deals beter op de volgen, kan je segmenten gebruiken. Wil jij bijvoorbeeld graag alle bedrijven in een bepaalde stad groeperen? Voeg dan een segment op basis van locatie toe. Teamleader biedt al een paar basissegmenten aan, maar het is natuurlijk waardevol om na te denken hoe jouw organisatie leads en klanten slim kan groeperen.

Meer weten over klanten segmenteren? Lees onze blog over customer segmentation. 

Krijg meer inzicht in je sales funnel en je resultaten

Door specifieke informatie over je leads op één plaats te verzamelen, kan je persoonlijker communiceren en speel je beter in op hun specifieke wensen. De bronnen van deals helpen je ontdekken waar je lead vandaan komt: leerde je hen kennen op een evenement? Of lieten ze gegevens na bij een download op je website? De deal sources helpen je om een lead beter te begrijpen.

Ook deal loss reasons vormen een belangrijke bron van informatie. Waar gaat het mis? Focus je je misschien niet op de juiste doelgroep? Ben je te opdringerig in je aanpak? Grijp deze kans om te leren uit je fouten: vraag consistent om feedback.

Uiteraard kan je ook segmenteren op basis van bronnen of verliesredenen. Stel nu bijvoorbeeld dat je heel wat leads hebt die je offerte weigeren wegens te duur: zou het geen goed idee zijn om hen eens op te bellen zodra je een goedkoper aanbod hebt? Door te segmenteren op basis van hun gemeenschappelijke verliesreden, vind je ze in een handomdraai terug en kan je in de toekomst gemakkelijk een gepaste actie ondernemen.

Teamleader genereert ook op basis van andere gegevens heel wat interessante statistieken, die je allemaal kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in je sales funnel. Wat dacht je bijvoorbeeld van een analyse van de tijd die tussen de dealfases in zit? Of een grafiek die je helpt inschatten hoe waarschijnlijk het is dat je lead per fase converteert?

Presteer beter, op basis van cijfers

sales funnel teamleader performance data

Als het om sales gaat, zijn targets onmisbaar. Een specifiek en haalbaar doel schept duidelijkheid voor jou en je collega’s en verhoogt bovendien de motivatie in je team.

Welke targets wil jij behalen? Leer meer over hoe je jouw doelstellingen kan behalen en zo je team dat extra duwtje in de rug geeft.

Stel je targets in met Teamleader met enkele verschillende parameters. Bepaal targets bijvoorbeeld op basis van je omzet, aantal geaccepteerde deals, afspraken en telefoontjes, taken en resultaten. Binnen al deze types kan je ook extra instellingen selecteren om je doelstellingen nog specifieker te maken.

Volg je targets nauwkeurig op door de vooruitgang van je doelstelling te bekijken in vergelijking met één of meerdere voorgaande periodes. Op die manier kom je snel te weten hoe goed (of slecht) je het deed op een bepaald moment in vergelijking met een week, maand of jaar geleden.

En dat is nog maar het begin. Met behulp van onze Web2Lead-integraties kan je vlot gegevens van leads verzamelen. Met Teamleader kan je ook online offertes verzenden en laten goedkeuren door je prospect. Vervolgens kan je met een goedgekeurde offerte jouw deal converteren in een project. De software ondersteunt je dus niet alleen op vlak van sales, maar helpt je om je hele workflow te automatiseren.

Interesse om het uit te proberen?

Geef je verkoop en marketing een boost met Teamleader - probeer nu gratis