Teamleader Blog Article

Teamleader's productvisie voor de toekomst: een interview met onze CEO, CPO & CTO

Teamleader's productvisie voor de toekomst: een interview met onze CEO, CPO & CTO

Waar willen we met het product “Teamleader” naartoe? En waar hebben we de afgelopen 5 jaar en in 2017 met het product op gefocust? Omdat we transparante communicatie met onze klanten heel belangrijk vinden, spraken we met CEO Jeroen De Wit, CPO Andreas Creten en CTO Tom Schouteden over de visie van Teamleader als product voor de toekomst.

Jeroen, je hebt in het verleden altijd beklemtoond dat Teamleader gebouwd is op basis van feedback door klanten. Ondertussen is dat klantenbestand gigantisch gegroeid. Is het nog steeds mogelijk om naar elke klant individueel te luisteren?

Jeroen: “In het prille begin brachten sales en ikzelf feedback van onze eerst klanten terug naar kantoor. Daaruit distilleerden we wat haalbaar was, implementeerden het in ons product en communiceerden erover in onze vertrouwde Feature Friday blogs en nieuwsbrieven. Met ons groeiende klantenbestand werd het jammer genoeg steeds moeilijker om deze manier van feedback implementeren aan te houden.”

“Feedback verwerken duurt nu inderdaad langer dan vroeger. Dankzij het grotere klantenbestand en dus ook veel meer gebruikersdata, maken we nu echter beslissingen op basis van trends. Individuele verzoeken filteren we er zo sneller uit, wat vervelend kan zijn voor die bepaalde klant met dat specifiek verzoek. Maar op de lange termijn is dit voordelig voor het merendeel van onze klanten. Het houdt de applicatie schaalbaar en makkelijker te onderhouden.”

Dev_Teamleader_IMG_6269.jpg   Dev_Teamleader_IMG_6184.jpg

"Dankzij een groter klantenbestand, kunnen we beslissingen nemen om ons product te verbeteren op basis van gebruikstrends. Dit is voordelig voor het merendeel van onze klanten: het zorgt dat de applicatie schaalbaar blijft en makkelijker te onderhouden is." - Jeroen De Wit, CEO

Ook intern is Teamleader stevig gegroeid. Hoe ziet je productteam er ondertussen uit?

Jeroen: “2017 was een belangrijk jaar voor ons team. Ons product- en developmentteam is meer dan dubbel zo groot geworden: van 13 naar 30 mensen. Het geschikte talent vinden om het team te versterken was een eerste belangrijke fase. We zijn hierin volgens mij vrij goed geslaagd. 2018 wordt het jaar waarin die uitbreiding zichtbaar zal worden voor de klant: nieuwe features, een nieuwe mobiele app en API, en nog zoveel meer.”

Er wordt af en toe gefluisterd dat Teamleader weinig geëvolueerd is de afgelopen maanden...

Andreas: “Ik kan begrijpen dat die perceptie bij sommige klanten leeft. Toch is er veel veranderd: enerzijds was er de lancering van de Marketplace en de nieuwe projectplanning, anderzijds gebeurde er vanalles onder de motorkap. Een groot gedeelte van de code waarmee Teamleader is opgebouwd, werd herschreven en er is net een nieuwe API gelanceerd om sneller nieuwe features te kunnen bouwen.”

"In 2017 is er veel veranderd onder de radar. Een groot deel van de code waarmee Teamleader opgebouwd is, werd herschreven en er is net een nieuwe API gelanceerd om sneller nieuwe features te kunnen bouwen." - Andreas Creten, CPO

Jeroen: “Ik wil zeker niet tegenspreken wat er bij onze gebruikers leeft, maar ik zou er wel graag een belangrijke kanttekening bij maken. Teamleader is misschien niet zo sterk geëvolueerd, maar de nieuwe changelog in onze applicatie, die een gebruiker op de hoogte brengt van alle kleine of grote aanpassingen, draagt enorm bij aan meer transparante communicatie.”

Dev_Teamleader_IMG_6343.jpg

Tom: “We richten onze aandacht misschien iets te veel op België. Van onze gebruikers in Italië, Spanje of Frankrijk, horen we een ander verhaal: de laatste maanden focusten we op een aantal specifieke requests voor die landen. Dat is natuurlijk niet zichtbaar voor België, nog steeds onze grootste markt, maar we proberen uiteraard aan de noden van onze internationale gebruikers tegemoet te komen.”

Jeroen: “Vroeger gingen we meer in op speciale verzoeken. Nu denken we veel meer in termen van processen verbeteren en proberen we een vraag van begin tot eind volledig uit te spitten. “Waar heeft het grootste deel van onze klanten baat bij?” is één van de cruciale hamvragen die we ons continu blijven stellen.”

Bij de lancering in 2012 was Teamleader behoorlijk innovatief als alles-in-één oplossing voor kmo’s. Vandaag zijn we 5 jaar verder: is Teamleader nog steeds relevant in de markt? 

Jeroen: “Ik denk dat het succes van Teamleader dat bewijst. Dat wil niet zeggen dat we op onze lauweren mogen rusten. Integendeel, we moeten vooruitkijken zodat we binnen 5 jaar nog steeds relevant zijn.”

Andreas: “We blijven inzetten op het ‘platformverhaal’, namelijk de evolutie van Teamleader als product naar een platform dat applicaties integreert, zodat we die naadloze werkprocessen kunnen blijven ondersteunen. Hoewel je steeds eenvoudiger afzonderlijke tools met elkaar koppelt, merken we dat dit voor een deel van de kmo’s nog niet zo vanzelfsprekend is. Daarin onderscheidt onze Marketplace zich: met het plug-and-play principe integreer je snel en zonder veel technische ondersteuning nieuwe applicaties in je workflow. Sinds de lancering in mei is het aanbod van apps ook met tientallen integraties toegenomen.”

“Teamleader draait in de toekomst steeds minder om individuele functionaliteiten of modules. De meerwaarde zal liggen in hoe wij kmo’s helpen om slimmer te werken: wat zijn hun processen, hoe kunnen we die optimaliseren, wat is de job-to-be-done? Dát is voor ons de uitdaging op lange termijn.”

Tom: “Naar mijn gevoel was (en is) Teamleader in de eerste plaats innovatief omdat het een SaaS-oplossing is. 5 jaar geleden was dat niet vanzelfsprekend, zeker niet voor de kmo-markt. Verder bouwend op de strategie om Teamleader verder als platform te ontwikkelen, is de volgende stap om beslissingen meer op basis van data te maken. Daarin zetten we momenteel ook de eerste stappen: hoe kan het analyseren van data een toegevoegde waarde bieden aan onze klanten?”

"Verder bouwend op de strategie om Teamleader verder als platform te ontwikkelen, is de volgende stap om beslissingen meer op basis van data te maken. Daarin zetten we momenteel ook de eerste stappen: hoe kan het analyseren van data een toegevoegde waarde bieden aan onze klanten?" - Tom Schouteden, CTO

Met behulp van data beslissingen maken, spreken we hier dan al over AI of artificial intelligence?

Tom: “Ik vind AI persoonlijk een gevaarlijke term, je hoort het tegenwoordig langs alle kanten. Technisch gezien kan je dit zo noemen, al leunt de term Machine Learning dichter aan bij wat we doen. Maar we moeten leren kruipen voordat we kunnen lopen, en dan spreken we meer over data science: inzichten verwerven op basis van data en kijken hoe we onze klanten hiermee kunnen helpen.”

Tom, je bent net gestart als CTO bij Teamleader. Wat is jou grootste uitdaging?

Dev_Teamleader_IMG_6316.jpg

Tom: "Ik denk dat mijn grootste uitdaging gelijkaardig is aan die van andere CTO’s: hoe ga je als succesvol bedrijf om met een exponentiële groei? Om met die groei om te gaan willen we meer software engineers. Helaas is het juiste talent aanwerven een grotere uitdaging dan ons lief is."

"Ook procesgewijs zie ik een heuse uitdaging. Een klein team werkt per definitie agile en kan snel schakelen. Bij een groter team is dat al minder evident, maar als je teamleden dan ook nog eens over verschillende landen verspreid zitten brengt dat nog een extra laag van complexiteit. Bovendien merkt ook onze product roadmap de invloed van veranderende processen: hoe visualiseren we die, niet enkel intern, maar ook tegenover onze gebruikers? Welke nieuwe features en aanpassingen mogen ze in de komende 3 tot 6 maanden verwachten? En vooral: hoe kunnen we deze beloftes op een consistente manier ook écht waarmaken?"

Kunnen klanten die product roadmap al ergens raadplegen? 

Tom: "Op dit moment nog niet, maar het is wel de bedoeling om dit op een zekere manier beschikbaar te maken."

Jeroen: “We moeten inderdaad eerst intern genoeg grip krijgen op de situatie, pas daarna heeft het zin om te communiceren naar klanten. Dat betekent vooral verder bouwen aan stabiele processen, en daar zijn we volop mee bezig.”

Andreas: “Veel klanten benutten het volledige potentieel van Teamleader nog niet. De vraag is dus niet alleen of er nieuwe functionaliteit moet komen, maar hoe wij ervoor kunnen zorgen dat elke gebruiker Teamleader ten volle kan inzetten in zijn bedrijf. Vaak vragen klanten zonder dat ze het weten naar functionaliteit die eigenlijk al beschikbaar is. Daarom moeten we meer vat krijgen op hoe gebruikers Teamleader willen inzetten, zodat we hen eigenlijk een stap voor kunnen zijn in het proces.”

Tom: “Ik zie voor Teamleader ook een soort coach- of mentor-rol weggelegd. Voor veel kmo’s is Teamleader het eerste digitale product waar ze mee aan de slag gaan. Er is dus een grote opportuniteit om hen het volledige potentieel van digitalisering te helpen ontdekken. Niet enkel in termen van features, maar ook in hoe wij slimmer werken.”

Waar kunnen klanten naar uitkijken in de eerste helft van 2018? Dev_Teamleader_IMG_6336.jpg

Tom: “Onze nieuwe mobiele app komt eraan. Oorspronkelijk hadden we beloofd om dit nog voor eind 2017 te lanceren. Dat was zeker mogelijk, maar dat zou ten koste gegaan zijn van de functionaliteit. Daarom besloten we de app nog te finetunen vooraleer we hem loslaten op het grote publiek. De laatste maanden hebben we ook enorm veel energie in onze nieuwe API gestoken. Dat is niet zichtbaar voor klanten, maar het helpt ons wel om in de toekomst nog sneller nieuwe features af te leveren. En daar zullen onze klanten de vruchten van plukken.”


Andreas: “Om terug te keren op het visuele aspect: in 2018 lanceren we gradueel het nieuwe design van de applicatie. De nieuwe facturatiemodule en de navigatie zijn eerst aan de beurt. Daarna volgt de kalender en geleidelijk aan de volledige applicatie. Voor veel klanten heeft vooruitgang te maken met hoe het product eruitziet. We mikken op een betere gebruikservaring, gemak en intuïtiviteit.”

About Jeroen De Wit

1_OK_Jeroen_de_Wit_WEB__MG_3785.jpg

Een man voor wie 24 uur in een dag nét genoeg zijn, mocht hij slaap kunnen uitschakelen als factor. Dit quasi bodemloos vat vol ideeën gaat er prat op om steeds op de hoogte te zijn van alles wat er in zijn bedrijf gaande is. Een heuse prestatie, wetende dat de vraag ‘wie start er volgende week’ al een standaard is in de wekelijkse groepsmeeting. Hoge toppen scheren doet hij niet alleen op professioneel vlak: in zijn zeldzame weekends kan je hem glunderend op zijn Italiaanse ros terugvinden in een heuvelachtige omgeving. Dit is vaak ook het enige moment waarin Jeroen niet vooruit kijkt, al is het maar om zijn achtervolgers grijnzend achter zich te laten.

About Tom Schouteden

Tom.jpgHoor je een Antwerps accent door het hoofdkantoor schallen? Kan niet anders dan Tom zijn. In zijn vrije tijd vind je hem op de planken, of het nu op een snowboard is of juist al kitesurfend. Met zijn functie verbaast het ook niet dat hij tech-nieuwtjes op de voet volgt. Als je een laaiend enthousiast gesprek over technologie wil voeren, vind je heel wat kandidaten bij Teamleader, maar Tom zal je zeker trakteren op een hartstochtelijk betoog.

 

About Andreas Creten

Andreas.jpg

Sommigen zeggen dat hij in staat is om duizend projecten tegelijkertijd te managen. We hebben het gecheckt en het zijn er duizend en één. Aangezien hij steeds op zoek gaat naar manieren om collega’s uit te dagen, is hij waarschijnlijk één van de meest geliefde en gehate personen binnen madewithlove, het app-development bedrijf waarvan hij co-founder is.

Wanneer Andreas geen tijd doorbrengt met zijn vrouw en dochter, is hij meestal betrokken bij C-level consulting, stunts aan het uithalen in de Alpen of aan het zeilen op één van de zeven zeeën... behalve wanneer hij afgeleid wordt door een code die herschreven moet worden.