Teamleader blog
Teamleader Blog Article

The Big Squeeze: wat kunnen start-ups en kmo's leren van een gigant als Huawei?

Cedric Auman Cedric Auman on 4-mrt-2019 17:36:14 in Digitalisering & Productiviteit

The Big Squeeze: wat kunnen start-ups en kmo's leren van een gigant als Huawei?

Teamleader was aanwezig op The Big Squeeze, een event vol tips voor kmo’s, ondernemers en investeerders. CEO’s delen er hun advies rond brandende thema's als funding, HR, sales en tijdsbesparing.

Wij keerden alvast huiswaarts met een rugzak vol leerrijke inzichten. Wat kunnen start-ups en kmo’s leren van een gigant als Huawei? Allen Yao, CEO Huawei België, gaf enkele krachtige tips mee.

Huawei: van snelgroeier uit Shenzhen tot globale smartphonegigant

Huawei werd een dertigtal jaar geleden opgericht uit een klein kantoor in Shenzhen, China. Hun totale startbudget was een lening van 3000 dollar. Vorig jaar haalde de smartphonegigant een totale omzet van 1 miljard. Het bedrijf stak in 2018 wereldwijd Apple voorbij als tweede grootste verkoper van slimme telefoons, na Samsung.

En waar vroeger het Chinese merk vooral opviel vanwege aantrekkelijke prijzen, staat het tegenwoordig ook garant voor kwaliteit. Het is een symbool van de evolutie die Chinese technologie heeft doorgemaakt: gisteren bestempeld als kopieerder, vandaag als innovator.  

Innovatie staat dan ook centraal in de aanpak van het bedrijf, dixit Allen Yao: “We hameren op strategie, innovatie en richting. Die zaken wijzigen we niet.” Er zijn wereldwijd maar vier bedrijven die méér investeren in hun R&D-afdeling.

Toch is het niet allemaal rozegeur en maneschijn: Huawei kreeg vorige maand nog bakken cyberspionage-kritiek over zich heen, en werd bestempeld als ‘onbetrouwbaar Trojaans paard’. 

4 dingen die we leerden over Huawei 

Hoe groeide Huawei zo snel uit tot een wereldspeler? Een intrigerend kijkje in de werking van een techgigant - waar je misschien nog wat van kan leren. 

#1. Afwisseling van de wacht onder CEO’s

Huawei kiest resoluut voor een rotatiesysteem met drie CEO’s, die elkaar elke zes maanden afwisselen. Allen Yao: “Dit doen we om als bedrijf ‘fris’ te blijven. Nadat de strategie en richting voor zes maand zijn uitgetekend, hebben we nieuwe ideeën nodig. Onze drie CEO’s hebben daarom een uiteenlopende achtergrond: Finance, HR en Marketing. Die insteken geven hen een verschillend perspectief.

Op die manier is Huawei als organisatie beter gebalanceerd en wendbaarder, omdat de ‘key decision maker’ telkens iemand is met een andere kennis. "Soms neem je als CEO een beslissing die achteraf niet ideaal blijkt." Die beslissing volledig terugdraaien, is dan contra-intuïtief - je hebt de neiging je eigen ego te beschermen. Als bij Huawei een CEO een beslissing neemt die niet 100% correct is, kan de volgende weer bijsturen. Het ego maakt op die manier plaats voor het grotere doel. 

TIP: Als ondernemer ben jij de expert, en experten staan soms minder open voor meningen die afwijken van hun denkbeeld. Maar niemand staat boven kritiek. Een andere mening kan altijd de oplossing bieden. Ga er dus niet vanuit dat jouw mening de absolute waarheid is, en sta open voor andere insteken dan de jouwe. De beste leiders slagen erin een open geest te bewaren, zelfs wanneer ze onder hoge tijdsdruk staan. 

#2. Een glasheldere bedrijfscultuur

In de jaren 90, lang voor de dominante HR-theologie van Silicon Valley ten tonele kwam, bedacht Huawei al een employee engagement-plan waarbij het inkomen van medewerkers uit drie delen bestond: salaris, prestaties en dividenden. Het achterliggende principe? Knowledge-ism: medewerkers aansporen om zichzelf te zien als essentiële schaakstukken, die zélf ook voordeel halen uit het succes van het bedrijf - en niet als vervangbare pionnen met een beperkte bijdrage tot de resultaten.

CEO Ren bezit slechts 1.4% van de aandelen van Huawei, terwijl de overige aandelen in handen zijn van de medewerkers. Door van Huawei een employee-owned bedrijf te maken, slaagde de onderneming erin de beste talenten aan te trekken, te behouden én weg te houden bij hun concurrenten.

TIP: Groeien doe je niet alleen. Als je in de huidige ‘War for Talent’ de juiste werkkrachten wil aantrekken, moet je dus een bedrijfscultuur scheppen die die van je concurrenten overstijgt. Flexibele werkuren, doorgroeimogelijkheden, een warme cultuur: het zijn maar enkele voorbeelden van hoe jij als kmo de beste talenten aan jou kan binden.

#3. Een constante stroom aan klantenfeedback 

Huawei zweert daarnaast intern bij vier kernwaarden:

  1. Klantgerichtheid

  2. Doorzettingsvermogen

  3. Inspirerende toewijding

  4. Leren uit zelfreflectie

Klantgerichtheid is hier de belangrijkste factor. Huawei onderging de voorbije twee decennia een metamorfose, van een sterke focus op technologie naar klantgedreven organisatie. De bedrijfsstructuur is wereldwijd daarop afgestemd: 22 regionale filialen werden opgericht om zoveel mogelijk (lees: zo divers mogelijk) klantenfeedback te verzamelen.

Een studie van de Hangzhou Dianzi-universiteit suggereerde een link tussen de openheid waarmee Huawei klantfeedback ontvangt, en hoe innovatief het bedrijf is.

TIP: Probeer voortdurend diverse klantenfeedback in te winnen. Zo ben je optimaal geplaatst om op de wensen van je klant in te spelen, en keer op keer de best mogelijke producten of diensten af te leveren. 

#4. Focus op innovatie en leren

CEO Ren begrijpt als geen ander het belang van R&D in Huawei’s strategie. Wat Huawei ook succesvol maakte in het verleden wordt automatisch gezien als gedateerd, yesterday’s news. Neem je daarbij nog de ‘aflossing van de wacht’ tussen de CEO’s, dan wordt het plaatje snel duidelijk. Zin voor innovatie wordt structureel ingebouwd en gezien als een voortdurende inspanning.

Huawei herinvesteert 20% van de totale omzet in het ontwikkelen van nieuwe, zinvolle technologie. Van de 180 000 medewerkers is 45% bezig met R&D. “De R&D-centra van Huawei zijn bewust niet allemaal in China gevestigd, maar bevinden zich overal ter wereld.” Zo kon Huawei een enorm diverse markt aanboren aan getalenteerde ingenieurs, die samen antwoorden formuleren op complexe vraagstukken.

De innovatiecentra van Huawei staan met elkaar in nauw contact en opereren nagenoeg synchroon. Knowledge-sharing staat daarbij centraal. Want alleen op die manier kan een groeiend bedrijf als één geheel blijven opereren.

TIP: Voor een aantal ondernemers lijkt innoveren niet de grootste prioriteit. Maar de meest succesvolle bedrijven zijn zij die zich steeds weer weten aan te passen. Als ondernemer sta je dus maar beter open voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Geef ook je medewerkers de ruimte om creatieve ideeën te opperen. Geef hen inspraak in langetermijnbeslissingen. Beloon hen als ze met een innovatief idee op de proppen komen, en bied hen de middelen aan om dat te bereiken. 

#5. Sterke partnerships met gevestigde waarden

Een goed product is anno 2019 niet voldoende. Los van haar agressieve marketingtechnieken, zag Huawei al snel in dat sterke partnerships een belangrijke sleutel tot succes zijn. Denk daarbij aan gevestigde waarden als Google, Porsche Design, Leica Camera AG, maar ook lokale partners die cultureel relevant zijn - in België bijvoorbeeld R.S.C. Anderlecht of De Slimste Mens ter Wereld.

Yao: “Die partners brengen Huawei op meer innovatieve ideeën, en leveren ons ook extra groei op. Denk maar aan de AI-camera die we introduceerden met Leica.” Of aan StorySign, waarmee het via AI ouders wil helpen communiceren met dove kinderen. Dankzij die partnerships profileert Huawei zich niet enkel als sociale onderneming, maar ook als ongeëvenaard innovatieleider.

TIP: Het collectief is altijd sterker dan het individu. Ga dus na welke partnerships jouw onderneming vooruit kunnen helpen. Je kan gezamenlijke marketingacties opzetten, samen met andere kmo's een goedkoper energiecontract onderhandelen, of elkaars aanbod versterken door diensten of producten uit te wisselen. 



Jouw vijf takeaways 

De vijf grootste lessen voor ondernemers uit het verhaal van Huawei? We vatten nog even kort samen:   

  1. Sta open voor kritiek en andere insteken dan de jouwe
  2. Zorg voor een positieve bedrijfscultuur en trek zo de juiste talenten aan
  3. Zamel voortdurend klantenfeedback in
  4. Durf te innoveren en luisteren naar je medewerkers
  5. Bekijk het potentieel van partnerships

Kom op 16 mei naar hét ondernemersevent van het jaar!  

Spijt dat je The Big Squeeze hebt moeten missen? Geen nood: op 16 mei vindt hét ondernemersevent van het jaar plaats, Work Smarter. Hopen inspiratie van internationale topsprekers en concrete tips & tricks waar je meteen mee aan de slag kan.

Tickets kan je op dit moment verkrijgen aan Early Bird-tarief. Maar wees er snel bij, ze gaan vlot de deur uit!

WS_BE_19_Website_Blog_3ReasonsWhyToComeWS_Image6