Teamleader Blog Article

4 tips om efficiënt te factureren

Cedric Auman Cedric Auman on 22-jul-2020 10:06:00 in Facturatie

4 tips om efficiënt te factureren

Zoals een groot filosoof reeds zei: “mo’ money, mo’ problems”. Hoe meer facturen je verstuurt, hoe groter de kans dat er iets fout gaat. Wanneer het druk wordt, kan je maar beter efficiënt factureren om extra stress en zorgen te vermijden. Daarom: onze 4 tips voor een feilloze facturatie.

Efficiënt factureren1. Timing is alles (ofte: wanneer maak en verstuur je een factuur?)

Wanneer moet je een factuur opmaken? In principe moet dat van zodra de dienst of het product geleverd is. Voor de btw-administratie moet het binnen de vijf werkdagen vanaf het begin van de volgende maand. Stel je je factuur te laat op? Dan kan je een boete krijgen. 

Naast te laat versturen kunnen ook fouten in je factuur een reden zijn voor een boete, bijvoorbeeld als er vermeldingen ontbreken of de btw fout is. Hoe je dat vermijdt, lees je in deze blog.

2. Goede betalingstermijnen maken goede klanten

Een imminente deadline is voor elke zichzelf respecterende student het signaal om in gang te schieten. Ook voor je klanten is een duidelijke betalingstermijn op je factuur dé manier om uitstelgedrag te voorkomen. Maar wat is een redelijke betalingstermijn? De wetgeving legt er geen limiet op, maar in de bedrijfswereld is 30 tot 90 dagen gangbaar. Dat hangt natuurlijk af van de aard van het werk en het soort factuur. Meestal is de betalingstermijn bepaald in de algemene voorwaarden van een contract, en wordt die herhaald in de offerte. 

Blijven facturen ondanks de duidelijke termijn toch onbetaald? Daar hebben we een stappenplan voor.

3. Verrassingen zijn voor verjaardagen

Het aloude verkoopsadagium luidt dat het goedkoper is om bestaande klanten te houden dan nieuwe te werven. Klanttevredenheid blijft dus belangrijk wanneer je de factuur berekent. Je wil vermijden dat de ogen van je klanten Looney Tunes-gewijs uit hun kas springen wanneer ze je factuur ontvangen. Dat doe je simpelweg door het afgesproken bedrag te factureren, zonder nieuwe of verborgen kosten. Zijn die er wel? Dan wordt de factuur wellicht betwist, en verlies je misschien een klant. 

Een verkeerd bedrag factureren kan natuurlijk een oprechte fout zijn. In dat geval is er deze opfrissing over hoe je een foutloze factuur maakt.

Efficiënt digitaal factureren4. Digitaal factureren maakt licht werk 

Het juiste bedrag en de btw berekenen, je factuur op tijd opstellen en versturen, fouten en dus boetes vermijden … Je moet al een administratief genie zijn om nooit een steek te laten vallen. Wil je zo weinig mogelijk tijd en energie in je facturatie steken? Kies voor een facturatietool zoals Teamleader. Daarmee kan je met een paar muisklikken facturen opstellen, beheren en versturen. En laat je het CRM-systeem het zware werk doen. 

Met een digitale factuur verstuur je probleemloos meerdere facturen in jouw huisstijl en volgens een vast template. De gegevens van je klant en je eigen bedrijf worden voor je ingevuld, de betalingstermijn, btw-berekening en betalingsherinneringen gebeuren automatisch en de tool bespaart je een heuse papierwinkel. 

Nog niet overtuigd van de voordelen van Teamleader? Probeer het 14 dagen gratis uit. Bevalt het je niet, dan heb je geen enkele verplichting. 

Probeer ons twee weken uit. Zonder gedoe. Zonder te betalen.

Probeer Teamleader twee weken uit. Vind je je draai niet? Geen probleem. Je betaalt niks.

Probeer nu gratis