Teamleader Blog Article

De onmiddellijke voordelen van CRM voor een klein bedrijf

Benny Waelput Benny Waelput on 31-jan-2015 13:30:00 in Groeien met je onderneming

De onmiddellijke voordelen van CRM voor een klein bedrijf

Is CRM alleen voor grote bedrijven die hun contacten niet meer kunnen bijhouden? Niet echt. Lees hier waarom.

Vorige week nog hoorde ik een bedrijfsleider dit zeggen:

“CRM is toch voor grote bedrijven? Die hun contacten niet meer kunnen bijhouden. Voor mij is een CRM-systeem overkill.”

Mee eens? Ik alvast niet.

Klopt, oorspronkelijk werden CRM-systemen (customer relationship management) vooral gebruikt door multinationals. Maar dat is veranderd.

CRM-systemen: een beknopte geschiedenis

CRM dient oorspronkelijk om grote hoeveelheden gegevens te kunnen bijhouden. Als je miljoenen klanten hebt zoals multinationals, dan moét je daar wel een systeem in aanbrengen om het overzicht te bewaren.

En dus begon men CRM-systemen te maken. Met een flink prijskaartje, want ze moesten perfect werken op grote schaal en met een berg aan data. Complexe software dus, waarbij de ‘niet-ingewijde’ werknemer de moed snel in de schoenen zakte…

CRM nu: veel democratischer

Laten we eens een analogie maken.

Er was een tijd dat alleen grote bedrijven computers gebruikten. Voor een klein bedrijf was een pc te duur en te complex. En nu? In de 21e eeuw kan geen enkele bedrijfsleider zich een leven zonder pc voorstellen.

CRM volgt dezelfde evolutie. En het is nu even democratisch als destijds de pc: steeds meer systemen zijn gemakkelijk te bedienen en betaalbaar voor elk bedrijf.

Bespaar een paar uur tijd per week

Een klein bedrijf is hard werken. Je wilt de beste, de grootste worden in jouw gebied… en dat doe je alleen maar door er veel tijd in te stoppen. Elk uur tijdsbeparing telt, en CRM kan daarbij helpen.

Als je klantgegevens manueel bijhoudt, hoeveel tijd stop je daar dan in? Niet alleen in het bijhouden van hun gegevens, maar in het delen met andere medewerkers? Het berekenen van ROI op elke klant? Het opvolgen van onbetaalde facturen?

En dan heb ik het nog niet over de tijd die je besteedt aan het handmatig opmaken van offertes en facturen.

Suleyman Aydogan, zaakvoerder van het jonge bedrijf thinkerIT, verwoordt het zo: “Zeer arbeidsintensief was dat, alle klanten blijven opvolgen en grafisch ingewikkelde offertes maken [met MS Office]. Ik was daar wekelijks een paar uur zoet mee”.

Nu krijgen Aydogan’s klanten maandelijks automatisch facturen op basis van hun ingevoerde info. Zo heb je meer tijd over voor het échte werk.

Het ‘customer-centric’ tijdperk

Focus op klanten

Een CRM-systeem ligt dus binnen ieders handbereik en kan jou onmiddellijk uren per week besparen. Maar er is nog een ander belangrijk voordeel voor je kleine bedrijf.

Dat heeft te maken met de tijd waarin we leven. Waarin ‘customer-centricity’, oftewel een sterke focus op klanten, steeds belangrijker wordt.

Klanten zijn veeleisender geworden en verwachten steeds meer van een bedrijf. En dan vooral een persoonlijke aanpak. Als we een bedrijf bellen, zijn we verbaasd als die ons e-mailadres niet meteen weet. Of niet onmiddellijk kan zien welke bestellingen we al gedaan hebben.

Om voordeel te halen uit een goed CRM-systeem, hoef je daarom geen grote hoeveelheden data meer te hebben. De kwaliteit van je klantenrelaties verdiepen, daar draait het om.

De Nederlandse ondernemer en initiatiefnemer van Blendle, Alexander Klöpping, noemt onze tijd “een fascinerende tijd waarin kleine bedrijven snel groot worden dankzij de juiste mix van openheid, het internet der dingen en data.”

Kennis over je klanten organiseren en centraliseren is dus geen luxe, maar een voorwaarde.

Meer klantretentie dankzij CRM

Tenslotte heeft een CRM-systeem nog dit voordeel: meer retentie.

Als ondernemer denk je voortdurend aan nieuwe klanten. Maar wist je dat het tot 50% gemakkelijker is om een dienst of product te verkopen aan een bestaande klant? Dat kan zijn door cross-selling, up-selling, of zelfs een heel nieuw product te verkopen.

Waarom aan dure marketing doen, als je extra kan verkopen aan klanten die al overtuigd zijn van je kwaliteiten?

De voorwaarde is wel, dat je je bestaande klanten goed kent en dus benadert met de juiste aanbiedingen.Laat een CRM-systeem daar nu perfect voor dienen.

Bij One Smart Control heeft CEO Bert De Haes daar grootse plannen voor: “Binnenkort gaan we Teamleader sterker verbinden met onze website voor de online-infovragen en feedback [van klanten]”.

CRM is voor iedereen

KlantrelatiesJe ziet het: CRM is ook voor kleine bedrijven onmiddellijk interessant:

• Al je klantcontacten netjes beheren
• Automatische handelingen besparen tijd
• Werk aan een diepgaande relatie met je klanten
• Haal meer uit je bestaande klanten

Dus waar wacht je nog op?

CRM is maar één van de onderdelen van Teamleader, dat heel gebruiks- én portemoneevriendelijk is. Je kan het gratis uitproberen.