Teamleader Blog Article

Wat bleef er hangen na Work Smarter 2018? 3 learnings door Magali De Reu:

Wat bleef er hangen na Work Smarter 2018? 3 learnings door Magali De Reu:

Al ruim een maand geleden vond de jaarlijkse editie van Work Smarter plaats. Ook ik mocht afzakken naar het Gentse Flanders Expo voor een reeks inspirerende talks en sessies door mooie namen. Het verslag van Teamleader zelf kon je hier al terugvinden, maar een maand na het event vond ook ik het hoog tijd om mijn learnings van Work Smarter 2018 te delen.

#1 Bedrijven moeten dringend vertrouwen creëren om een people first cultuur te kunnen bouwen

Ondanks de opkomst van industrie 4.0 en de razendsnelle digitalisering die geen enkel bedrijf onberoerd laat, moeten organisaties dringend menselijker worden. “People first staat voor het engagement van managers om hun medewerkers én klanten centraal te stellen in hun besluitvorming”, vertelde spreker Michel Falcon. “De ROI die daaruit voortkomt, omvat 1) winst, 2) een verhoogde omzet 3) een betere arbeidsethos bij al je werknemers en 4) een love brand. Want tenslotte moeten alle betrokken partijen van je bedrijf houden en linken aan iets positief.”

Falcon meende dat veel bedrijven lijken te vergeten dat, ongeacht de grootte van een bedrijf of de sector waarin het zich bevindt, ze een people business vormen. “Per slot van rekening moeten we onze medewerkers en klanten een betere dienstverlening bieden - willen we ons ontpoppen tot succesvolle organisaties. En eigenlijk is die redenering logisch: eerst investeer je in de nodige processen om het leven van je werknemers beter te maken. Zo vraag ik hen tijdens de inwerkperiode naar pleziertjes onder de twintig dollar ze zichzelf graag gunnen… en vervolgens zorgen we ervoor dat we deze zeker aanschaffen. Als resultaat krijg je een enthousiast team dat een onberispelijke service verleent aan je klanten. Een win-win, nietwaar? En toch passen zo weinig organisaties dat toe.”

Jeff Gardner and Michel Falcon

Jeff Gardner, Head of Platform Partnerships bij klantenserviceplatform Intercom, leek dat te bevestigen. Hij stipte wel aan dat bedrijven in een eerste fase een laag van vertrouwen moeten leggen. “Klanten, medewerkers en eigenlijk alle stakeholders van je bedrijf willen het gevoel krijgen dat je naar hen luistert”, vertelde hij op Work Smarter. “Eigenlijk willen ze deel uitmaken van een community waarin ze zich thuis voelen. Precies daarom moet je als bedrijf vertrouwen opbouwen. Maar vergeet niet dat zoiets een langetermijndoelstelling is en het dus tijd in beslag neemt. En ook als je al een goede klantenrelatie hebt opgebouwd, is het belangrijk om die te onderhouden door naar je klant te luisteren en de interactie aan te gaan. Stel vragen, noteer zorgvuldig de feedback en ga vooral niet in verdediging als je niet akkoord gaat.”

In een apart interview nadien liet Gardner wel weten dat ‘niet alle klanten op dezelfde manier mogen worden behandeld’. “Afhankelijk van de waarde die je klant biedt, moet je hem een zeker serviceniveau bieden”, klonk het.

#2 De groei van je bedrijf staat en valt met je cultuur (én je why)

Gardner en Falcon waren zeker niet de enigen die hamerden op het belang van het menselijke aspect van een bedrijf. Tijdens de Teamleader-keynote van Alexia Coppens (Head of Customer Success) en Jeroen De Wit (CEO) werd duidelijk hoe de scale-up erin slaagt om snel te groeien dankzij de bedrijfscultuur. Zo probeert het steeds talent aan te trekken dat mee timmert aan het ‘grotere doel’ van het bedrijf. ‘De bestaansreden van Teamleader is veel belangrijker dan de pure activiteiten van het bedrijf’, zo klonk het. “Het brengt mensen samen”, vertelde CEO Jeroen. “Door een gemeenschappelijk doel te geven én duidelijkheid te bieden in hoe alle inspanningen daartoe bijdragen, voelt iedereen zich betrokken bij het bedrijf.”

Alexia Coppens en Jeroen De Wit

De doelstelling van Teamleader is heel transparant: kmo’s ondersteunen in hun groei en ambitie, door hen te laten focussen op hun core business. Vanuit die gedachte ontstond de Teamleader-software, en daar gaat het bedrijf prat op. “De kmo centraal stellen reikt verder dan het aanbieden van ons platform”, liet Alexia weten. “Dat doen we door te luisteren naar onze klantbehoeften en die feedback door te spelen aan het productteam. Daarnaast vinden we het belangrijk om zowel de positieve als negatieve signalen van onze klanten bloot te leggen naar de rest van het bedrijf toe. Zo weet iedereen steeds wat er bij hen leeft.”

 

#3 Minder e-mails, meer productiviteit

Work Smarter zou Work Smarter niet zijn als er ook geen pure productivity hacks aan te pas kwamen. Raphael Luescher, account executive EMEA bij Evernote, reflecteerde over ‘waarom we in godsnaam toch altijd zo druk bezig zijn’? De spreker deed er nog een schepje bovenop, en stelde dat bedrijven ‘beter een  communicatierijbewijs zouden invoeren’. Zo kunnen ze een overlast van communicatie op de werkvloer voorkomen. “E-mail zou geen ‘dringend kanaal’ mogen zijn”, verkondigde Luescher. “Het is heus oké om een dag te wachten voordat je antwoordt. “En wie zegt er dat je verplicht bent om te antwoorden na 19 uur of tijdens het weekend?”

Evernote email policy

Om een hoop notificaties te vermijden, stelde de account executive dat er in een bedrijf nooit meer dan 3 mails heen en weer mogen worden verzonden. “E-mail is ook geen plek om uitgebreide discussies of gesprekken te voeren”, vertelde hij. “Wil je echt die cognitieve overload van je inbox vermijden? Zet dan gewoon je notificaties uit.

Andreas Creten, hoofd van Teamleader’s productafdeling, past het advies van Luescher al toe. “Niet-prioritaire vragen ga ik nooit meteen beantwoorden”, zei hij. “Vaak stellen mensen impulsieve vragen die het antwoord eigenlijk al bevatten.”

En nu ga ik mijn overvolle mailbox bekijken, en e-mails van gisteren beantwoorden. Bedankt dat ik erbij mocht zijn, Teamleader!