Teamleader Blog Article

Work Smarter 2019: het succesverhaal van Tony's Chocolonely

Cedric Auman Cedric Auman on 1-apr-2019 14:12:36 in Teamleader

Work Smarter 2019: het succesverhaal van Tony's Chocolonely

Dat Tony's Chocolonely het behoorlijk goed doet, is een understatement. In 2017 haalde het bedrijf een omzet van € 44 miljoen. Vorig jaar streefde het multinationals als Verkade, Mars en Nestlé voorbij. En toch is dat succes niet waar het bij het Nederlandse bedrijf om draait.

Tony’s Chocolonely maakt ‘slaafvrije’ chocolade. Winst maken is niet het hoogste doel, het bedrijf wil dat cacaoboeren in Afrika fatsoenlijk van hun productie kunnen leven. Wij spraken kort met Ynzo van Zanten, Chief Evangelist en één van de gastsprekers op Work Smarter 2019.

Tony’s Choco Evangelists reizen de wereld rond om die boodschap te verspreiden. In het verleden was Ynzo verantwoordelijk voor de lancering van het merk Innocent Drinks in Europa, zette hij het minorprogramma Sustainability Leadership & Entrepreneurship op aan de Hogeschool van Amsterdam, én was hij lid van de raad van bestuur van stichting Plastic Whale.

Het verhaal van een ongewone chocoladereep

tonys-chocolonelyHet idee achter Tony’s Chocolonely stamt uit 2005, toen in het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde werd aangetoond dat geen enkele chocoladefabrikant de afspraken uit het Harkin-Engel Protocol naleefde. Volgens dat Protocol zou enkel nog slaafvrije chocolade geproduceerd worden.

Onderzoeksjournalist Teun van de Keuken (co-founder van Tony’s Chocolonely) nam het heft in handen, en klaagde zichzelf aan omwille van ‘het bewust aankopen van illegaal gefabriceerde producten’. Om de zaak tegen hem kracht bij te zetten, overtuigde hij vier voormalige kindslaven uit Ivoorkust om tegen hem te getuigen. Over een PR-stunt gesproken.

“Miljoenen kinderen werken in illegale omstandigheden in de cacao-industrie. Dat wilden we van binnenuit veranderen.” - Chief Evangelist Ynzo van Zanten

Die missie staat ook vandaag centraal in de activiteiten van het intussen internationale bedrijf. Ynzo van Zanten: “In 2005 richtten we het bedrijf op toen we merkten dat er helemaal niets aan het veranderen was, terwijl heel wat producenten zich daar wel toe hadden geëngageerd. Niemand wist van die verborgen, bittere realiteit in de cacaoindustrie: miljoenen kinderen die in illegale omstandigheden werken, in een moderne vorm van slavernij. Dat vonden we waanzin, dus zijn we het bedrijf begonnen om dat van binnenuit te veranderen. Tot op vandaag is dat onze bestaansreden.”

“Op de in totaal 2,5 miljoen boerderijen werken 2,3 miljoen kinderen. 90% daarvan werkt mee onder illegale en vaak zeer gevaarlijke omstandigheden. Ze gaan niet naar school, moeten grote kapmessen gebruiken, zware ladingen tillen en worden blootgesteld aan chemische bestrijdingsmiddelen. Ouders geven vaak toestemming zonder echt te weten waar hun kinderen terechtkomen.”

Ynzo’s rol als Chief Evangelist

Wat doet Ynzo dan precies binnen Tony’s Chocolonely als Chief Evangelist? “Wij doen als duurzame onderneming resoluut niet aan paid media. We maken geen reclame, plaatsen geen advertenties. Alles is bij ons mond-tot-mondreclame. Mijn rol bestaat eruit onze missie vanop een podium kracht bij te zetten, en bewustzijn bij te brengen rond de problematiek van moderne slavernij in de cacao-industrie.”

Hoe werd Tony’s Chocolonely zo een succesverhaal? Wat leer jij daaruit als ondernemer? Dat en nog veel meer hoor je op Work Smarter. Bestel nog tot 7 april je tickets aan voordelig Early Bird-tarief.

“Tony’s Chocolonely is uiteraard een heel purpose-driven bedrijf. Maar we willen ook laten zien hoe je duurzaam ondernemen kan rijmen met succes. Maar nogmaals: succes is bij ons geen doel an sich. Dat succes is voor ons slechts een middel om ons doel te bereiken. Met ons verhaal hopen we dus andere ondernemers te inspireren om ook voor een toekomstgericht model te kiezen. Het gaat om hoe je succesvol kan zijn, en tegelijkertijd van de wereld een betere plek maakt.”

Een sterk verhaal als sleutel tot succes

Op Work Smarter zoomt Ynzo van Zanten in op hoe kleine bedrijven een deuk kunnen slaan in een gevestigde industrie. Ynzo heeft een heldere missie: “ik wil bewustzijn creëren bij chocoladeliefhebbers over de bittere kant van die industrie: moderne kindslavernij. Maar ik wil ook een verhaal vertellen over hoe het anders kan. Hoe je als consument zelf bepalend bent. Bij elke aankoop kan jij kiezen voor een betere wereld. Consumenten, retailers en producenten kunnen samen het verschil maken.”

“Als ons concept gekopieerd wordt, realiseren we onze missie van 100% slaafvrije chocolade. Daar doen we het uiteindelijk voor.” - Ynzo van Zanten

Waarmee je als bedrijf impact maakt, maakt Ynzo in se niet uit. Ook daarover gaat zijn talk. “Toon aan dat je iets goed kan neerzetten voor een betere wereld, terwijl je tegelijk ook succesvol onderneemt en groeit met je bedrijf. Daar gaat het mij om. Hoe succesvoller je bent, hoe meer de grote spelers naar je kijken, en hoe meer je ze inspireert om je voorbeeld te volgen. Zeker als blijkt dat mensen zich goed voelen bij de aankoop van je product, wat natuurlijk ook gewoon een heel goed product moet zijn.”

Wat Ynzo betreft is zijn ongewone reep chocolade onderdeel van een concept dat schaamteloos gekopieerd mag worden. “Dan realiseren we onze missie van 100% slaafvrije chocolade. Daar doen we het uiteindelijk voor.”

Nog geen ticket voor Work Smarter? Wees er snel bij!

Op Work Smarter brengt Tony’s Chocolonely een warm betoog voor duurzaam ondernemen. Op 16 mei krijg je daarnaast ook advies van topondernemers als Wouter Torfs, Eline De Munck en Thierry Geerts. Wedden dat je vol inspiratie huiswaarts trekt? Bestel nog tot 7 april je tickets aan voordelig Early Bird-tarief, en betaal € 99 in plaats van € 149!

 

WS_BE_19_Website_Blog_3ReasonsWhyToComeWS_Image6